לתרומות לחץ כאן

האם לנכה מותר לעבוד בלי לדווח

שאלה:

אדם (חילוני שהתחזק) עבד במקום מסוים ופוטר לאחר החמרה במחלת עיניים שהתגלתה לו כמה שנים קודם לכן. אותו אדם מקבל קצבאות מהביטוח לאומי ומחברת ביטוח פרטית שהיה מבוטח בה על אובדן כושר עבודה.
לאחר ששהה כמה שנים בבית ללא מעש הוא יצא ללמוד מקצוע שיכול להתאים למגבלה שלו והוא רוצה לעסוק במקצוע באופן עצמאי.
מבחינת הביטוחים:
מבחינת הביטוח הלאומי הדברים ברורים (יש דרגות ברורות עד כמה הוא יכול להשתכר מבלי לגרוע בקצבתו, עד איזה סכום זה יגרע באופן חלקי וכו'). מבחינת חברת הביטוח הפרטית: כל פקיד מסר לו פרטים אחרים, אחד מהם אמר לו – "הבעיה שלנו היא רק אם הנך מקבל תלוש משכורת ואילו אם אתה בעל חברה אתה יכול להשתכר אף 100,000 ש"ח בחודש מבלי שייגרע מהקצבה". פקיד אחר אמר לו שהדברים אינם נכונים, אלא שגם אם הוא בעל חברה עדיין הוא נדרש לעבוד לשם כך וזה אינו מתאפשר מטעם חברת הביטוח.
שאלתו היא:
האם צריך בכלל לשאול את חברת הביטוח? ז"א מישהו מהבכירים יותר שייתכן שגם הוא אינו יודע את הכללים, אלא ישלוף תשובה 'לחומרה'. והאם זה רלוונטי שהחברה (מגדל) היא חברה בע"מ ואם כן אין לה בעלים לפי חלק מהפוסקים (ואולי לכן אף אחד לא יודע בבירור את התשובה).
בקיצור: האם מותר לו לעבוד באופן עצמאי מבלי לעדכן את חברת הביטוח. וכמו כן, האם לביטוח לאומי מותר לו לא לדווח על כל הסכום אותו הוא ירוויח (אם זה יהיה מעל המותר מבחינתם)?
יש"כ

תשובה:

שלום וברכה,

התנאים של הביטוח או ביטוח לאומי מחויבים גם לפי ההלכה. ולכן אם לפי הנהלים של הביטוח לאומי אין היתר לקבל אם יש הכנסות אחרות, אסור לקחת מביטוח לאומי. כל קבלת קצבה מותנה לפי התנאים שהם העמידו. 

כמו כן לגבי הפיצוי מהביטוח צריך לברר את התנאים. אם אין ידיעה מפורשת לעובדים צריך לברר בתנאי הפוליסה אם כתוב שהפיצוי מותנה בזה שהעובד הקים עסק. אם אין כזה תנאי בפוליסה של הביטוח מותר למבוטח להמשיך לקבל פיצוי. ולכן כדאי שתברר בפוליסה של הביטוח, או לשאול עו"ד שיבדוק את התנאים ויש לפעול לפי התנאים.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל