לתרומות לחץ כאן

בעניין תשלום חוב שאינו נתבע ע"י הבעלים

שאלה:

שלום וברכה ויש"כ לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א
2 שאלות שהן אולי אחת:
1. חברה התקינה בביתי מוצר מסוים אך שכחו לגבות תשלום על כך (חלפו כבר כמה חודשים מאז). אני משער שמדובר בשכחה מכיוון שהתנהלותם מעת ההזמנה עד ההתקנה הייתה מאוד לא מתואמת ומסודרת. השאלה היא האם עליי להזכיר להם על כך.
2. לפני כמה שנים למדתי מקצוע מסוים. במקום הלימודים קיימת ספרייה, ההתנהלות של הספרייה בנוגע להחזרת ספרים היא מאוד לא מסודרת, אך הסדר הוא שכשמסיימים ללמוד את המקצוע הם לא נותנים את התעודה עד שמחזירים את הספרים. אלא שאני לוויתי את הספר בשמו של אחד מעובדי המקום (שרצה לעזור לי לאחר שכבר סיימתי שם את הלימודים). חלפו מאז כ-4 שנים ועדיין אני נצרך לספרים. השאלה היא האם אני צריך להזכיר ולהחזיר לספרייה / לאותו עובד? (ייתכן שכשהוא יעזוב את העבודה יחייבו אותו).

תשובה:

שלום וברכה,

בסיום מועד ההשאלה עליך להחזיר את הספר ואסור לך להשתמש בו לאחר מועד ההשאלה. יתר על כן אסור לך להשאיל את הספר על שם חבר מאחר והם מקפידים שהספר לא יסתובב אצל אחרים, ועל זה נאמר 'אין השואל רשאי להשאיל'. ולכן עליך להחזיר את הספר מיד או לבקש רשות כדי להמשיך להשתמש בספר.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן שמא סעיף א ובנתיבות שם שמבואר שהשאיל יכול להשתמש כל זמן ההשאלה. אבל כשמסתיים זמן ההשאלה כתב הנתיבות שאסור לו להשתמש בו. ולכן אם עבר זמן סביר שהם מוכנים להשאיל אסור להמשיך להשתמש.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום
    בש"ך סימן רלב ס"ק ב הביא מהשלטי גיבורים שהמלוה לחבירו ואינו תובע את הלואתו., אין הלוה חייב לשלם לו מאליו עיי"ש.
    וממילא גם כאן עד כמה שלא תובעים לא חייב לפרוע.

  2. הש"ך חלק על דבריו ונשאר בצ"ע. מלבד זאת שאם מדובר בשכחה גם הש"ג לא דיבר ע"ז וודאי שחייב להזכירו.
    גם הקצות בסימן קד כתב שאם אין תביעה של המלווה אין מצווה ללווה לפרוע. אולי הנתיבות שם חולק ע"ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל