לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב ואם – חלוקה בנטל בין המשפחה

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים. אני בחור רווק מבוגר מתחזק גר עם אמא שלי. אמא שלי אשה חרדית מתקרבת לגיל גבורות שומרת והכול אך הכול אצלה זה טכני ולא באמת אין לה סדר יום רוחני היא הרבה בטלפון ובטלוויזיה ומרוכזת בדברים חומריים יש לה בעיות בראייה אני משתדל בכול כוחי לעזור לה ולשלב שיעורי תורה במהלך היום כשאני בבית אני מרגיש שהיא גוררת אותי לעזור לה בהרבה דברים לא מרוצה כמעט מכלום לא מגלה אמפטיה אמיתית אליי ויש לה טענות רבות כול הזמן היא מאוד שלילית ודיכאונית לידי בעבר עזבתי את הבית ואחותי הלכה איתה לרב גדול שביקש שלא יכבידו עלי ושיחלקו האחים הנשואים איתי את המטלות אך כלום לא השתנה אני בבית איתה ושוב הכול נופל עלי אני מרגיש שלא אכפת לה ממה שאני מרגיש ומהמקום שלי אני בשבילה ממש עבד אין לי כרגע אפשרות לעזוב אני מחפש מקום אם אני לא עוזר לה במשהו כי אני לא יכול היא מטלפנת לאחת האחיות שכופות עלי לעזור לה כי אני לא עושה כלום גם ככה לדעתן אני מרגיש מנוצל ומרומה ודברי הרב הגדול נפלו על אזניים ערלות וכול ההליכה שלהם אליו נועדה רק להמשיך ולנצל אותי כמו מקודם כביכול , מה עליי לעשות במצב הבלתי נסבל הזה???

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

קשה מאוד לייעץ מרחוק, אני יכול רק לחזק אותך בשתי נקודות ואולי לתת הצעה קטנה נוספת.

דבר ראשון, יש לזכור שמצות כיבוד אב ואם היא מצוה חשובה עד מאוד ששכרה בעולם הזה ובעולם הבא, והיא לא נמשכת לעולמי עד… כאשר ההורים הולכים לבית עולמם מאוד מצוי שאדם אומר לעצמו, לא עשיתי מספיק למה לא באתי יותר וכו', ואז כבר אי אפשר לתקן, תשמח שיש לך אפשרות לקיים מצוה זו בשלימות, ועשה זאת בשמחה.

דבר שני, אין לך שום אחריות רוחנית על אמא, אתה לא צריך להתאמץ לשלב לה דברים, תן לה לעסוק במה שמעניין אותה והיא רוצה, אין חובת חינוך לגבי האמא.

ועכשיו לגבי חלוקת הנטל, זה בודאי לא בסדר שהכל יפול עליך, אבל ראשית יש לזכור שלאחיותיך יש ב"ה בית מלא, וזה עיסוק סביב השעון, כלל לא קל להן לבוא ולעשות, כל מה שהן עושות כרוך בהרבה הרבה יותר מאמץ ממה שאתה חושב! יחד עם זאת, אתה לא יכול לשאת בנטל לבד, אלא שכאשר הדברים לא מוגדרים זה תמיד יבוא לידי ויכוח.

אני הייתי מציע כך:

בכל מה שקבוע וניתן להגדירו, תעשו רשימה ובה תהיה חלוקה ברורה מי עושה מה ומתי, זה יהיה קבוע וברור ולא ניתן לויכוח. שים לב שגם ברשימה זו יש לך נוכחות רבה כי אתה בבית ואתה רווק, אפשר להתחשב מעט באחיות שכורעות תחת הנטל שלהן עצמן, אבל הן יסייעו וזה יהיה בלי דיבורים, חובה קבועה וכתובה מראש.

בדברים מזדמנים קטנים, אם אתה זמין, הגיוני שאתה תעשה, ולא תריץ מישהי ממרחק לבוא ולעשות ולטפל.

אם הכל יהיה ברור מראש ובחלוקה שתתקבל על דעתך, לא תרגיש מנול כל כך, ותשמח במצוותך.

ובעזרת ה' בזכות המצוה הגדולה הזו תזכה במהרה להקים את ביתך ולפתוח במערכת חיים מאושרת שמחה ומלאה כל טוב.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל