שאלה:
שלום וברכה,
א. ברית שנידחת עקב היות הילד פג מתי יש לקיים את השלום זכר בשבת הראשונה לאחר הלידה, בשבת שלפני הברית, או בשתיהן?
ב. באיזה הקף נדרש להזמין אנשים לשלום זכר: השכנים בבניין, מתפללי בית הכנסת, תושבי השכונה?
תשובה:
שלום וברכה
ראשית מזל טוב ורוב נחת ובעזרת ה' רפואה שלמה ולתינוק ולאם.
יש לעשות את השלום זכר בשבת הראשונה, כך כתב בחמודי דניאל הובא בכורת הברית, שאף שהתינוק קטן ולא מלים השבוע, עיקר טעם שמחה זו כמובא בתרומת הדשן על שנושע ממעי אמו, או על שזוכה לקבל פעם ראשונה פני מטרוניתא, או סתם לקבל את פניו… ולכן יש לעשות מיד. אמנם, לגבי תינוק שנולד בליל שבת אחרי צאת הכוכבים נחלקו הדעות בענין זה אם עושים שלום זכר מיד או בשבת הבאה שהיא ליל הברית, והפרי מגדים בסי' תמד כתב לעשות בשבת הבאה, ואחד מטעמיו הוא שזה אמור להיות בשבת הסמוכה לברית, אבל יש לו שם טעמים נוספים, שמהיכן ידע האב להכין סעודה כאשר הלידה כבר בתוך שבת… ולכן במקרה הזה שלך שלא מצינו חולק על דברי החמודי דניאל נראה שכך יש לעשות.
אין דינים לגבי את מי מזמינים, בכל קהילה לפי אורחותיה, כל אדם לפי אופיו ואיזור מגוריו, בדרך כלל מכריזים בבית הכנסת לאחר התפילה על שהמחה, והידידים מבית הכנסת וקצת שכנים באים…
שירבו שמחות, תזכו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו בקרוב ולגדלו לתורה וליראת שמים טהורה, לחופה ולמעשים טובים!
היה מעשה כזה שנולד בירושלים בליל שבת,והרבה מטעפליק זצוק"ל פסק לעשות השלום זכר עוד באותו לילה.
כך גם דעת כורת הברית, אבל המנהג ודאי לא כך… טכנית זה לא אפשרי, הוא עוד בחדר לידה עם אשתו…
השאר תגובה