שאלה:
לכת"ר שלום וברכה ,
זכינו ב"ה שיש לנו רב קהילה ת"ח וכן משמש כרב בבית הכנסת .
אני נוהג בלי נדר לבקש ממנו לומר קדיש על קרובי משפחה שנפטרו לפי התאריכים מהשבת שלפני עד יום הפטירה – לא בטוח שמישהו יאמר עליהם קדיש ולכן אני מבקש מהרב לומר .
השנה הוא אמר כמה וכמה פעמים קדישים על נפטרים וטרם שילמתי לו – הסכום הצטבר לכמה מאות ש"ח .
1-במידה ואיני זוכר במדויק (כי לא רשמתי את הפעמים שאמר קדיש), אני מניח שאין בעיה לשלם לו יותר ואין בזה חשש ריבית ,שהרי התשלום התעכב ומצד שני יתכן ויקבל יותר ממה שצריך לשלם -התוספת אם תהיה היא לא בגלל " המתנת מעות" אלא כדי לצאת מספק.
האם נכונים הדברים ?
2- בשעה טובה נולדה לרב בת לפני זמן מה ואשתי קנתה לתינוקת היום מתנה – בגדים .
אני מתכוון לשלם לו את החוב על הקדישים ולאחר מספר ימים לתת את המתנה .
האם זה שאשתי קנתה את המתנה והיה בדעתנו לתת לרב את המתנה עוד בטרם שילמנו לו על החוב של הקדישים זה בסדר ?
תודה לכבוד הרב ותזכו לכל הברכות
תשובה:
שלום וברכה,
כאשר משלמים תוספת בגלל ספק חוב, אין איסור ריבית.
2. מסתבר שהמתנה לא באה בגלל עיכוב התשלום, אלא בכל מקרה הייתם קונים מתנה לרב, לכן מותר לתת את המתנה, אבל יש לתת את המתנה לאחר הפירעון.
בהצלחה.
מקורות:
הראב"ד בספרו תמים דעים כתב שאין איסור ריבית בתשלום מספק.