לתרומות לחץ כאן

ברכת בית קברות מרחוק / תפילה בקבר צדיק / בקשת מחילה ממת

שאלה:

א. האם אפשר לברך ברכת מחיה המתים גם שרואים את הבית קברות מרחוק או שצריך לראות פיזית קרוב לקבר 4 אמות
ב. האם תפילה על ציון של מת נחשבת גם שאתה רואה את האזור של בית הקברות ואינך בקבר עצמו, ולכא' ראיה מקברי האבות שידוע שהם נמצאים מאד למטה, וכן בקברי צדיקים שיש כיפה על הציון והם נמצאים הרחק למטה, וכמדומה שהגרבצ מוצפי אמר שאחד מהפוסקים שעבר ליד ציון התפלל ממקום שראה את הקבר ולא נכנס לשם
ג. רשום בשוע שבבקשת מחילה ממת בקברו צריך 10 אנשים האם בשעת הצורך אפשר להסתפק ב-3, והאם בבית קברות ענק כמו בית העלמין ירקון ודומיו שהם ענקים מספיק לבקש מחילה גם ממקום אחר בבית הקברות שלא רואים תקבר עצמו
בברכת התורה

תשובה:

שלום וברכה

1. לכתחילה ממתינים עד שיהיו בתוך ד' אמות, אבל מי שרואה תוך כדי נסיעתו גם יכול לברך ממרחק. ויש שכתבו לברך רק בתוך היקף מחיצות בית העלמין.

2. כמובן שנכון יותר להגיע לציון עצמו, אבל ברור שבזמן שיש לחץ כמו ברשב"י בל"ג בעומר, כל מי שעומד באופן שהוא בעצם שותף לתפילה הנערכת על קבר הצדיק, בכלל הענין, ואין צורך להדחף פנימה.

3. יש להביא דוקא עשרה ויש להתקרב לקבר עצמו.

מקורות:

1. ערוך השולחן אורח חיים סימן רכד סעיף ח: "ויברך כשהוא סמוך להקברים תוך ד' אמות ועל קבר אחד אינו מברך וכהן שא"א לו לקרב עצמו להקברים נראה שיכול לברך מרחוק כיון שרואה אותם וכן ההולך לדרכו או נוסע בעגלה כיון שרואה הקברים נראה שמברך". באשל אברהם בוטשאטש שם מצדד שאין לברך אלא בתוך מחיצות בית הקברות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל