לתרומות לחץ כאן

אדם שאוכל במעבר של מקום ציבורי האם נפסל לעדות

שאלה:

דיברתי עם מישהו להיות עד קידושין בחתונה של בתי. היום ראיתיו עומד בפרוזדור בית הכנסת של שטיבלאך, מקום שעוברים בו מאות אנשים, ואוכל מקופסה של סלט תפוחי אדמה. ברור שרוב מוחלט של האנשים שמכבדים את עצמם היה בוש לעשות כן, אולי בזמן "קידושא רבא בשבת" יש שיעשו זאת האם יש מקום לחשוש לפסול עדות משום אוכל בשוק?

תשובה:

שלום וברכה,

כתב השו"ע: "הבזויים, פסולים לעדות מדבריהם. והם האנשים שהולכים ואוכלים בשוק בפני כל העם…" הפוסקים דייקו שדווקא אם הולך בשוק ואוכל, וכן שאוכל בפני כל העם נפסל לעדות. אבל אדם שאוכל במקום ציבורי ולא ברחוב שאינו הולך ואוכל בשוק, ולא אוכל בפני כל אדם, לא נפסל לעדות ולכן אדם שאוכל במעבר של השטיבלך לא נפסל לעדות – למרות שנוהג בצורה לא מכובדת.

בהצלחה.

מקורות:

בגמרא קידושין מ,ב "תנו רבנן: האוכל בשוק, הרי זה דומה לכלב. ויש אומרים, פסול לעדות. אמר רב אידי בר אבין: הלכה כיש אומרים". ופירש רש"י הואיל ואינו מקפיד על עצמו אינו בוש לזלזל בעצמו וליפסל. והקשו התוספות (ד"ה ויש) שהרי אמרו בירושלמי [ירושלמי מעשרות פ"ג ה"ב] ר"ש ברבי הוה אכיל בשוקא חזיה ר"מ אמר לו אין שבח לתלמיד לאכול בשוק. משמע דלאחר אין קפידא.

התוספות תירצו בשם ר"ח שאם חוטף ואוכל בשוק פסול לעדות. ומדובר שחוטף פחות פחות משווה פרוטה, או בדברים שאין מקפידים עליהם, ולכן לא נאסר מצד איסור גזל אלא משום שמבזה את עצמו. התוספות הביאו תירוץ נוסף של הר"ר אליהו שהולך אצל למוכרים וטועם משל כולם מעט מעט כאילו רוצה לקנות מהם. ולכן דימו אותו לכלב שדומה לכלב אוכל כאן מעט וכאן מעט. ור"ת פירש דאוכל בשוק היינו שאוכל סעודה של פת שזה גנאי יותר. ולפי שלושת התירוצים של התוספות אדם שאוכל במקום ציבורי משל עצמו ולא אוכל סעודת פת אינו נפסל לעדות.

השו"ע (סימן לד סעיף יח) הביא את דברי הגמרא להלכה וז"ל: "הבזויים, פסולים לעדות מדבריהם. והם האנשים שהולכים ואוכלים בשוק בפני כל העם…"

הסמ"ע ס"ק מד הביא את קושיית תוספות מהירושלמי ותירץ שבירושלמי מדובר שאוכל בשוק אבל לא בפני כל העם שע"ז אמרו שהוא גנאי לתלמידי חכמים, אבל אינו נפסל בכך.

האורים סימן לד ס"ק לח תירץ, שיש חילוק בין ההולכים בשוק ואוכלים שהוא פתיחות גדול בזוי מאוד, ובין הקובעים מקום בשוק שהוא אין כבוד לת"ח, אבל לא נפסל לעדות. 

ונמצא שלפי תירוץ הסמ"ע אם אוכל בבית כנסת ציבורי אבל לא ברה"ר בפני כל העם, אינו נפסל לעדות. וכן לשיטת האורים אם אינו הולך ואוכל בשוק, אינו נפסל. 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל