שאלה:
מותר להכין בשבת
תה ?
וקפה שחור?
לפי פסיקות אשכנז
תודה רבה
תשובה:
יש להכין לפני שבת תמצית תה מרוכזת שכבר מבושלת, ואיתה להשתמש בשבת.
הנדון הכנת תה בשבת משקית תה נתון במחלוקת בין הפוסקים, כלומר, לכל הדעות אין להתיר לעשות זאת בכלי ראשון ואפילו שני, כיון שהתה הוא קלי הבישול שמתבשל בכלי שני, ולענין כלי שלישי [כלומר שאתה ממלא מים בכוס מהמיחם ומערה לכלי אחר ורק אחר כך נותן בו את השקית תה] נחלקו הדעות: דעת הערוך השולחן סימן שי”ח סעיף כ”ח שאסור מכיון שעינינו רואות שהיא קלה להתבשל, ומתבשלת אפילו בכלי שלישי, ועיין בספר שמירת שבת כהלכתה פ”א סעיף נ”ז שכתב שאסור להכין שקית תה בכלי שלישי, אמנם דעת האגרות משה ח”ד סימן ע”ד ס”ק ט”ו להקל בכלי שלישי, וכן דעת הגר”י יוסף זצ”ל.
המנהג היותר מהודר להכין תמצית תה לפני שבת. לוקחים כמה שקיות תה מערים עליהם מים רותחים ולאחר שנותנים את טעמם היטב בתה מוציאים ויש לנו תמצית מרוכזת של תה שניתן לערבה בשבת במים חמים. [קודם מים אחר כך תמצית].
כך גם לגבי קפה שחור, כיון שלמנהג בני אזכנ יש בישול אחרי קלייה, דין הקפה כדבר שאינו מבושל כלל ואין להשתמש בזה בשבת, ועל כלי שלישי נחלקו הדעות כנ"ל ונהגו להחמיר.
לגבי תמצית של תה שהוכנה מראש בערב שבת, אולי כדאי לערות מים רותחים מכלי שני ישירות על כוס עם התמצית,וכך להרוויח את השיטות שחוששות לצביעה במשקים (הבן איש חי ורבי יהונתן אייבשיץ ועוד)
אכן המחמיר בזה תבוא עליו הברכה אף להלכה אין צביעה באטכלין.
מה הדין עם עירוי כלי שני? זה נחשב כמו כלי שלישי?
חמור מכלי שלישי כמבואר בפוסקים בסי' שיח סעי' ד לענין קוליס האיספנין.
השאר תגובה