לתרומות לחץ כאן

טבילת כלי זכוכית לשימוש חוזר

שאלה:

שלום כבוד הרב
אני נוהג לכבוש לימון למאכל.
במקום לקנות אני מוצא לנכון להשתמש בצנצנות זכוכית של נס קפה וכיו"ב.
ידועה לי המחלוקת אם יש להטבילם שהרי נוצרו על ידי גויים או א"צ משום שלא היו כלי במהותן במעמד הקניה ורק אחרי הריקון הם נעשים כלי על ע"י מחשבתי לעשות בהם שימוש . ונמצא שהם כלים שנוצרו על ידי יהודי.
1. מדובר במחלוקת פוסקים שלא הוכרעה ממש (אני רואה שיש נוהגים כך ויש נוהגים כך וזה רווח בכמה מקומות) .
2. ישנה אפשרות עם סבירות מסויימת שאלו כלים שיוצרו בארץ. מחד ודאי רוב הכלים מחו"ל מאידך מידי ספק לא יצאנו (ומ"מ אינו נראה מחוור לדחות זה ע"י דברי הש"ך ביו"ד סי' קי ס"ק לג דבלאו הכי כשהספק הנ"ל נבנה על יסוד הספק במחלוקת האחרונים הנזכרת בנימוק 1. הוי קיל טפי מדברי הש"ך שם בס"ק טז. ועדיין יש להשיב עי' פמ"ג קז ס"ק ד).
3. כיון שמדובר בכלי זכוכית שעיקרן מדרבנן לכאורה יש לנקוט בכלל הלך אחר המיקל. כל שכן שנוסף הספק בנימוק 2. ועוד שיש לצרף את הנימוק ה4.
4. איני משתמש בהם ככלי סעודה אלא ככלי לאחסון בדבר שכעת אינו מוכן לאכילה (עד סוף תהליך הכבישה שאורך כשבועיים) והוי ליה דומיא דסכין של שחיטה שדעת מרן להקל והרמ"א מחמיר בזה (ואולי בהצטרף כל הנ"ל גם הרמ"א לא היה מחמיר).
אני שואל בגלל שמדובר בכלים שמתחלפים בתדירות גבוהה (הרבה מהכבשים אני שולח למשפחה והכלים אינם חוזרים).
אשמח לשמוע מה דעתו של הרב?.

תשובה:

בעיני מבחינה פרקטית אתה לא צודק, באחוזים כלי הזכוכית הללו המיוצרים בארץ הם מועטים ביותר, ורובם הם בקבוקי יין, כך שלכן אינני רואה בזה ספק של ממש שהייתי מצרפו לספק ספקא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל