לתרומות לחץ כאן

כוונה בתפילת העמידה

שאלה:

שלום כבוד הרב,
חשוב לי מאוד לדעת את התשובה לכל אחת מהשאלות הבאות, שלא אכשל בברכות לבטלה כי פעמים שאני לא מרוכז כמו שצריך בתפילה ונכנס לספקות "האם אמרתי כך וכך" ומפני שאני לא יודע מה הדין אני חוזר מתחילת העמידה או הברכה ויתכן שאני נכשל בברכה לבטלה (מתוך אי ידיעת ההלכה) :

א) מי שמסופק במגן אברהם אם הוא חתם, רשאי לחתום שוב פעם "בא"י מגן אברהם" מספק ?

ב) האם ה"ה לגבי תיבות "מגן אברהם" בלבד [שאני יודע בוודאות שאמרתי ברוך אתה ה' אבל לא זוכר אם חתמתי] האם ניתן לומר שוב "מגן אברהם" מספק ?

ג) יש הלכה שמי שלא כיוון באבות ולא חתם חוזר מ"אלהי אבותינו" [דעת הרב עובדיה יוסף]. אם למשל התחלתי לומר "ברוך אתה ה אלהינו ואלהי אבותינו – לא כוונתי באלהי אבותינו ואני חוזר על אותם המילים, זה בסדר ?
כי אני מסתפק מתי הברכה יש לברכת אבות צורה של ברכה, האם משאמרתי "האל הגדול" או שאפשר לומר שרק באמירת "אלהי אבותינו" יש לזה צורה של ברכה (נפקא מינה למי שרוצה לחזור על המילים מחסרון כוונה האם צריך שיגיע להאל הגדול כדי לחזור מ"אלהי אבותינו" כי אם לא כן הוא פוסל את הברכה או שמא אין בזה חילוק)
עוד נפקא מינה למי שמקצר מפני שישנו מלך בשר ודם שמתקרב לשאול בשלומו אם יאמר "ברוך אתה ה אלהינו ואלהי אבותינו ברוך אתה ה' מגן אברהם" בלבד, האם ברכתו ברכה ?

תשובה:

שלום וברכה

1-2. בכל הספקות מהסוג הזה עליך להניח שאמרת כפי שיגרת לשונך ואין מקום לספק זה כלל. בכלל, קצת ספקות אלו גורמים לי לחשוב שמדובר בחרדה, אולי קצת סוג של ocd, תבדוק אם יש קושי כזה, ואם יש, כדאי להתייעץ ולטפל ולא להזניח, טבען של חרדות כאלו שהן רק מתעצמות. צריך לטפל כשזה עוד קטן…

3. לדעתי אין חובה לכוון בכל מילה בנפרד, אלא בכל מקבץ, וממילא אחר שאמרת אלוקינו ואלוקי אבותינו, אתה עוצר וחושב על משמעות המילים וממשיך, זה בסדר לכתחילה, ואין חובה דוקא לחשוב ממש תוך כדי.

בנוסח שהזכרת נראה לי שאינו יוצא כי זה עדין בסגנון ברכה קצרה. אין זמני עתה לעיין ובלאו הכי זה לא שאלה למעשה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל