לתרומות לחץ כאן

מעשר – אדם שהכנסותיו מצומצמות

שאלה:

שלום, האם צריך לעשר מכסף שחוסכים לדירה ? כי אנחנו לא יודעים אם כן ואיך לעשות זאת כי כבר חסנו ואנחנו ממשיכים לחסוך לצורך דירה.

האם חובה לתת מעשר אם המשכורת נמוכה
( מתחת לממוצע הרגיל)?

במידה וכן,
מה עלינו לעשות ולדעת . מהם הכללים כדי שהמעשר יחשב מעשר ? כדי שתחול הברכה עשר עשר בשביל שתתעשר

(ולא כדי שנעשר סתם ללא ידע בכך ושלא תחול הברכה)

האם יש אפשרות לעשר מהמשכורת הקרובה מהנטו? 10 אחוז .האם זה נחשב ?

תשובה:

שלום וברכה

את המעשר יש לתת מכל ההכנסות, זה שאתם מייעדים סכום מסויים לדירה אינו מצדיק שלא להפריש ממנו מעשר. 

אדם שהכנסותיו נמוכות עד כדי שהוא מתקשה לנהל חיים נורמלים בהתאם לסטנדרט שלו וגורר חובות כל הזמן, פטור ממעשרות.

אם לא הפרשתם עד היום תפרישו החל מהמשכורת הקרובה. קשה לתקן למפרע, זה סך עצום שלא ניתן לעמוד בו, ולענין זה יש לסמוך על הסוברים שזהו מנהג ולא חובה.

יש עצה נוספת, לקחת חלק מכספי המעשרות ולהפקיד בגמ"ח הלוואות שעושה בכסף זה מצוה, וכשהילדים יגיעו לגיל ניושאין לחתן אותם בכסף הזה, כך זה גם סוג מסויים של חסכון, נהגו בדרך כלל לעשות זאת רק בחצי מסכום המעשר, כדי בכל זאת לתת חלק משמעותי לעניים.

מקורות:

1. ראה רמ"א יו"ד סי' רנג סעי' ג שעני פטור ממעשר, ובס' אהבת צדקה פרק ד בשם הגרי"ש אלישיב, שאף אם לא יזדקק לבריות אלא שלא יוכל לחיות כפי הרגלו הוא פטור מלתת מעשר. מדברי הערוך השלחן סי' רנא נראה שאם יש לאדם מזון מועט כדי כלכלתו בדוחק הוא חייב במעשר אף שהוא דחוק מאוד בפרנסתו, אולם, כאמור הורה הגרי"ש אלישיב שאין הלכה כדבריו.

בשו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' קא מחדש, שגם אדם שפטור מלתת מעשר כספים ראוי שיפריש סך זה מהכנסותיו ולאחר מכן יטול את המעות לעצמו, לפי שעצם ההפרשה יש בה תיקון גדול על פי קבלה.

2. על הפקדה בגמ"ח ראה אהבת חסד ח"ב פרק יח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום, לא הבנתי חלק מהתשובה:
    "קשה לתקן למפרע, זה סך עצום שלא ניתן לעמוד בו, ולענין זה יש לסמוך על הסוברים שזהו מנהג ולא חובה"
    אשמח להסבר מה כוונת הרב .

    בנוסף, אם מעשר זה מנהג ולא חובה?
    זה אומר שלא חובה להפריש מעשר ?

  2. יש מחלוקת בין הפוסקים אם מעשר כספים היא מצוה גמורה או מנהג, גם מנהג יש לו תוקף מחייב של מנהג, אבל ודאי זה בדרגה פחותה יותר, ולכן כתבתי, שכיון שיש מחלוקת בענין, בדיעבד ובשעת הדחק זו, יש לסמוך למפרע על השיטות שזה מנהג, שלצד זה ודאי אין חובה לתקן למפרע אלא רק מכאן ולהבא.
    ראי כאן על הנושא
    https://din.org.il/2019/05/20/%d7%9e%d7%a2%d7%a9%d7%a8-%d7%9b%d7%a1%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%97%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%90%d7%95-%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%92-2/

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל