שאלה:
מה היחס ליהודי שאוסלם בעל כורחו, ופעל רבות לטובת היהודים?
תשובה:
שלום רב,
למעשה מעיקר הדין היה עליו למות ולא לעבור. שהרי על שלשה עבירות חמורות (ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים) יהרג ואל יעבור. ואפילו שיתכן שבהתאסלמות לא עוברים על ע"ז, מ"מ ברור שבתביעה שיתאסלם דורשים ממנו לעבור על דתו ולא לשם הנאת המאנס, ועל כך פסק הרמב"ם בפרק ה' מיסודי התורה הלכה ב' שדינו ג"כ יהרג ואל יעבור (אם הוא בעשרה – בפרהסיא).
ושם בהלכה ד' מבואר שכל מי שנאמר עליו יהרג ואל יעבור ועבר ולא נהרג, הרי זה חילל את השם בפרהסיא אולם אין מלקין אותו על העבירה שעבר משום שזה נעשה באונס.
ומה שפעל לטובת היהודים בודאי יזקף לזכותו אבל מעמדו הוא כנ"ל. ולא משנה אם סייע ליהודים או לא.
באם יודעים היכן קבורתו. האם ניתן להגיע ולעשות תיקון ע"פ הקבלה, כדי שיעמוד לו זכות בעולם הבא?
לא צריך על פי קבלה, צריך להתפלל לעילוי נשמתו, תהילים וכו'.
האם יש ענין כל שהוא להתפלל ולומר תהילים לעילוי נשמתו של הנ"ל על קברו? והרי רבים המקורות על קבר כמקום חשוב. והאם ע"פ קבלה התפילה תתקבל יותר אם יתפללו בסמיכות לקברו?.
יש נחת רוח מיוחדת לנפטר כשמתפללים על קברו, אבל אם הוא קבור בבית קברות מוסלמי אז אין ללכת לשם אלא לעשות לעילוי נשמתו בכל מקום אחר.
ואם הקבר בינו בודד, ולא נמצא בבית קברות מוסלמי. האם יש עניין קבלי לעשות זאת בסמיכות אליו, אולי זה ישפיע יותר בשמים? (והרי יש מקורות רבים על תפילה בדווקא בסמיכות לקבר).
יש ענין.
השאר תגובה