לתרומות לחץ כאן

מתפלל מנחה עם ציבור שמתפללים ערבית – תפילה בציבור?

שאלה:

אדם הגיע לשטיבלך והצטרף לתפילת 18 לבסוף במקום תחנון הוא שומע שיר המעלות כלומר התכוון למנחה והציבור התפללו ערבית מה דינו התפלל יחיד עולה לו תפילה בציבור צריך לחזור על מנחה או אולי פעמיים ערבית נשמח לפירוט בנושא

תשובה:

שלום רב

להתפלל שוב ודאי שלא, הוא הרי התפלל מנחה, השאלה אם הוא נחשב כמתפלל ביחיד או בציבור.

לגבי צירוף לעשרה נראה פשוט שאינם מצטרפים, אולם גם כאשר יש עשרה שמתפללים אותה תפילה, יש מחלוקת הפוסקים אם מי שבא להתפלל עמהם והוא מתפלל תפילה אחרת, נחשב כתפילה בציבור:

במשנה ברורה בסי' צ ס"ק ל כתב, שכאשר הציבור מתפללים מוסף, המתפלל עמהם שחרית נחשב מתפלל בציבור, אולם בשו"ת חבצלת השרון בי' ב הסביר את דברי הצל"ח שהוא מקור דין זה, שאין זו תפילה בציבור ממש, אלא הוא נחשב כמי שמתפלל בשעה שהציבור מתפללים [ראה שו"ע שם על חילוק זה], וכ"כ החזון איש כמובא בס' ארחות רבינו ח"א סי' נא. ולכאורה נראה שכך הוא גם בנדון שלך, אף יש מעט מקום לחלק ולומר שכאן שמדובר באותה תפילה ממש עדיף יותר.

וע"ע משנה ברורה סי' רלו ס"ק יא.

אמנם בתשובות והנהגות ח"ד סי' לא הובא בשם הגר"ח מבריסק שסבר שהיא תפילה בציבור ממש, ויש שסמכו על דבריו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה מכבוד השואל הנכבד, השאלה היא אכן במקום והתשובה מתאימה. ממש בגדר "שואל כעניין ומשיב כהלכה". אלא ששני נקודות לכאורה נתפספסו כאן. ראשית כל אם אחרי חזרת הש”ץ וקדיש התחילו שיר המעלות (כפי שהבנתי מנוסח השאלה) הרי שהכל בסדר. סיימו מנחה והתחילו מעריב. אמנם חיסרו תחנון אך זה נושא אחר לגמרי. לעצם העניין אם אכן הציבור מתפלל מעריב יתכן שיהיה כאן בעיה אחרת להתפלל איתם מנחה שכן הם עשו זה ללילה.

  2. 1. אני הבנתי שהכוונה שאמרו שיר המעלות שאומרים בנוסח ספרד אחרי שמונה עשרה, ולא היה חזרת הש"ץ וממילא קושיא מעיקרא ליתא…
    2. מה זה משנה שעשו ללילה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל