לתרומות לחץ כאן

מטפלת שחלתה בקורונה

שאלה:

מטפלת שחלתה בקורונה. ושנתבקשה להחזיר את התשלום ענתה ששאלה רב ואמר שצריכה להחזיר רק 50% משום שזה מכת מדינה. ידוע לי שהרבה בתי דינים פסקו כן לתקופה של סגר. השאלה לי האם זה נאמר גם על החולי הפרטי של המטפלת. וא"כ מה הדין בתינוק שלא הגיע למטפלת מחמת קורונה
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

כיום כשאין סגר כללי ויש הרבה חולי קורונה שנמנעים לעבוד [בתקופת התפשטות האומיקרון] עדיין לא נחשב למכת מדינה כיון שרוב בני המדינה ממשיכים לעבוד. נחלקו הפוסקים בהגדרת מכת מדינה, י"א שאם כל המדינה תושבת על פי גזרת המושל נחשב למכת מדינה. אבל אם רוב העיר חולים ויש מיעוט שעובדים לא נחשב מכת מדינה. וי"א שאם רוב בני העיר חולים ה"ז מכת מדינה. כיום לא מוגדר שרוב בני העיר חולים, למרות שיש הרבה חולים עדיין זה לא רוב. ולכן מטפלת או כל עובד אחר שלא עבד ההפסד עליו [מלבד במקרים שזכאי לימי מחלה מהמעסיק].

מטפלת שחלתה ולא עבדה כמה ימים לא צריך לשלם לה עבור הימים שלא עבדה. ואם שילמו לה מראש יכולים לדרוש ממנה החזר כספי עבור הימים שלא עבדה. כ"פ הש"ך והגר"א ודלא כדעת הרמ"א.  

מקורות:

לדעת מהר"ם מטיקטין מכת מדינה דווקא אם כולם ברחו מחמת גזרת המושל, אם אם רובם חלו ויש מיעוט שנשארו לא נחשב למכת מדינה. אולם הש"ך סימן שלד ס"ק ג חולק וסובר שאם רובם חלו מוגדר כמכת מדינה.

הרמ"א פסק שפועל שחלה לא צריך לשלם לו על ימי מחלתו, אבל אם שילם מראש לא מוציא מהפועל. אום הש"ך ס"ק כה פסק שגם אם שילם צריך הפועל להחזיר את שכרו. וכן הסכימו הגר"א ס"ק כה והקצות ס"ק י. וכ"פ הערוך השלחן. ומאחר וריהטת הפוסקים שלא כרמ"א ולכן חייבת המטפלת להחזיר את הכסף עבור הימים שלא עבדה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במכת מדינה י"א שההפסד על שניהם, ולכן אם שילם מראש לא יכול לדרוש החזר מלא, אבל ודאי שאם לא שילם לא היה חייב לשלם במכת מדינה שכך הוא דעת רוב הפוסקים. וכך הורנו כאן באתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל