לתרומות לחץ כאן

טעימה בקידוש על ידי גוי

שאלה:

אני בטוח שהתשובה שלי היא שלילית אדם שלא יכול לשתות רביעית מקידוש האם שתיית העוזר העכו"ם יכולה להצטרף ואודה לכבוד הרב עם יפתח את עיננו ויראה לנו המקור

תשובה:

שלום וברכה

פשיטא שמי שאינו שייך במצות הקידוש שתייתו לא תועיל כלום. יתירה מזו, גם יהודי, שאינו מתכוון לצאת ידי חובה בברכותיו של המקדש [לא הגפן ולא הקידוש], שתייתו את היין אינה מועילה, ורק אם כיוון לצאת לפחות באחת מהן שתייתו מועילה.

מקורות:

משנה ברורה סי' רעא ס"ק סט, , וראה תהלה לדוד סי' רעב ס"ק ז-ח, וקצות השלחן סי' עט בדי השלחן ס"ק יח.

תהלה לדוד שם: ולפי מה שהוכיח המ"א בסי' רע"א סקל"ב דשתיה מעכבת ע"כ הא דשלא יהיה גנאי לברכת היין שנראה כברכה לבטלה מעכבת אף דיעבד. והא דנשפך הכוס יביא כוס אחר הייינו כיון דברכת היין נראה כלבטלה צריך לברך ברכה אחרת ולסדר אותה אצל השורה. ולפי זה צריך שעל הכוס האחר שיביא יברך המקדש בעצמו בורא פרי הגפן דלדעה זו כך נתקן שהמברך יאמר השירה אצל ברכת היין שיברך הוא עצמו וכן אם השומע לא כיון לצאת בברכהת היין דיצא ידי קידוש עמ"א סי' רצו סק"י לא סגי שיטעום הוא ולא המקדש דכשיטעום הוא יצטרך לברך בה=פה"ג וברכת בורא פרי הגפן של המקדש נראת כלבטה ומעכבת אף בדיעבד.

 

משנה ברורה סימן רעא ס"ק סט: אחד מהמסובין – דכיון שהמסובין שמעו מתחלה את הברכה והוא כוון עליהם להוציאן מהני טעימתן לכולם אבל אם שתה אחר שלא כוון עליו בברכה ואותו האחר בירך מחדש משמע שאין יוצאין בטעימתו ודינו כאלו נשפך הכוס לקמן:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל