שאלה:
בקשר לקידוש בשבת בבוקר. ראובן מסיים את הסעודה ומברך על הכוס שמעון צריך לקדש. האם יוכל לצאת יד”ח בברכה למרות שזה למעשה שני מטרות שונות? מצד אחד זה הרי בס”ה אותה ברכה ואין שום ברכה נוספת מצד שני אולי זה יחשב כעשיית מצוות חבילות חבילות?
תשובה:
זו בדיוק הדוגמא של הגמרא לחבילות חבילות, ואני מעתיק:
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף קב עמוד ב
גמרו, כוס ראשון מברך עליו ברכת המזון, והשני אומר עליו קדושת היום. אמאי? ונימרינהו לתרוייהו אחדא כסא! – אמר רב הונא אמר רב ששת: אין אומרים שתי קדושות על כוס אחד. מאי טעמא? – אמר רב נחמן בר יצחק: לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות.
לכאורה יש לחלק שני חילוקים. שם הרי מדובר בקידוש של לילה שזה עיקר הקידוש ויש גם ברכה מיוחדת על כך משא”כ בקידושא רבא שזה רק מטעם לקבוע את הסעודה על היין ועוד ששם זה אותו אדם זקוק לברה”מ ולקידוש זה אכן חבילות משא”כ כששני אנשים שונים צריכים זה הגפן של ברכה”מ וזה הגפן של קידוש אולי ברכה אחת עולה לכאן ולכאן.
הרעיון של חבילות הוא קיום שתי מצוות, שני חיובים, בכוס אחת בבת אחת, וזה קיים גם כאן לכאורה.
השאר תגובה