לתרומות לחץ כאן

צאת הכוכבים במוצאי שבת

שאלה:

רק לוודא שהבנתי נכון:

יש שינויים קלים בין הלוחות ובין מקומות גאוגרפיים שונים אפילו באותה עיר- של מקסימום 20 דקות בלבד- כיון שיש מחשבים לפי השקיעה הנראית ויש לפי השקיעה במישור ויש לפי השקיעה בניכוי ההרים.

ועדיין ההבדלים בחישוב זמן השקיעה לא רלוונטיים לגבי זמן צאת הכוכבים לפי כל השיטות של צאת הכוכבים לעניין זמן יציאת שבת- (בלי זמן תוספת שבת ביציאת השבת כמובן)

לפי הזמן הרגיל של שיטת הגאונים, לפי שיטת החזון איש ולפי שיטת רבינו תם (72 דקות מהשקיעה ו 90 דקות מהשקיעה ואפילו לפי השיטה בדעת רבינו תם של 120 דקות מהשקיעה)?

ואין כל הבדל בפוסקים השונים בין אשכנזים, ספרדים או תימנים בנושא זה.

הבנתי נכון?

תשובה:

אינני מכיר הבדלים של 20 דקות, נראה לי ש10 דקות זה כבר מספיק. כמו כן הואיל וזו חומרא גדולה להתחשב בהרים קרובים, וידועה הכרעת המהרי"ל דיסקין בזה להתחשב רק ברחוקים כהרי מואב, שהם כבר נקראים קו האופק, ממילא בצירוף עם זאת שהעיקר להלכה שתוספת שבת זה רק משהו, אנחשנו שמוסיפים יותר, זו כבר חומרא על חומרא, לכן לא נהגו להתחשב בכך לגבי חישוב צאת השבת, עד כמה שבלאו הכי אנחנו מחמירים כחזון איש או אפילו רבינו תם, שזה הכל כבר חומרא על חומרא על חומרא…

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל איך יתכן ששינוי בחישוב השקיעה לא גורר שינוי בחישוב צאת הכוכבים? הכוונה למדוד את צאת הכוכבים לפי השקיעה המאוחרת- ב10 דקות בערך במוצאי שבת שזה איסור מלאכה מדאורייתא?

    יש הבדל בפוסקים השונים בין אשכנזים, ספרדים או תימנים בנושא זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל