לתרומות לחץ כאן

שינוי חוק הגיור

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

אני לא מכיר כל הפרטים של הדבר לגבי מה השר כהנא רוצה לעשות, מ"מ דבר גרוע ואין שום גדול שמסכים לזה וזה מאפשר כמה תקלות. וגיור למי שרוצה לגייר להיות יהודי שומר תורה ומצות ואינני מבין סברה של אנשים אלו שלפי דעתם פתרון לביעה של אינם יהודים בארץ היא להקל יותר מדי בגיור כמו רפורמים שאז לא יהיה חתונה מעורב שאסור לפי התורה.

וטעות בידם שראשון מימתי אסור לגוים לגור בארץ? הלא הלכה שגר תושב שמקבל ז' מצות בני נוח מותר לו לגור שם? ואז מה הבעיה של נכרי שגר בארץ?

לפי דעתם הבעיה שיהודים שאינם דתיים מתחתנים איתם, ומה פתרון להם? לפתוח הדלת ולקבל כולם כיהודים, אבל זה טעות קודם כי אינם רוצים להתגייר לקיים מצוה אלא שזה טוב להם לסיבות אחרות כמו חתנות, אזרחות וכדומה וגיור בלי לקבל עול מלכות שים ומצות אינה גיור פשוט.

ולומר שבעיה שיתחתנו איתם ולכן לגייר אותם כפתרון טעות כי, הפתרון אמיתי הוא לעשות תשובה! ולשמור מה שכתוב בתורה שאסור להתחתן עם נכרים. פשוט כזה.

להפוך גוי שליהודי כביכול רק כדי להתיר עריות?! אוי ואוי.

זה גם לא מסורת שלנו שאנו לא מחזים אחרי נכרים להבעירם מדתם להיות יהודי, זה ועות ממש ואין מצוה בזה. מה שצריך זה להדריך לנכרי לשמור ז' מצות שליהם, ואם מישהו בעצמו ירצה להיות יהודי ויעשה חקירה שלו מה יהדות, מה עושים ואם מתאים לו אז שיפנה לבית דין לתהליך גיור ואז מצוה, אבל לחזור על אנשים לגיירם לא שמענו.

אף שזכות להם לתגייר וייחשב כדבר יותר טוב עד כדי שמזכים אדם שלא בפניו כמו מקר השל גר קטן, מ"מ בגדול שיש דעת הוא שצריך לבחור את זה, וגם לא יפה לכפות להם כי מסתם כל עוד שיקיימו ז' מצות שליהם הם נחשבים צדיקים בתוך כלל בני נוח ויש להם גן עדן, והגיור זה דבר שבא אחרי חישוב וחשבון נפש גדול של האדם אם רוצה להיכנס לברית עם השם, ואני חוזר ואומר ברית עם ה', לא מפני ידידות אזרחות חתנות.

ה' ישמרנו!

תשובה:

רבי יוסף ידידי היקר שבארה"ב, היטבת להביע את כאבם של גדולי ישראל מפירצת הגיור, עלה והצלח. מה לעשות, יהודים עמי הארץ אינם מבינים שהתורה מסורה לנו מסיני וזאת התורה לא תהא מוחלפת וכו', הם חושבים שיש להתאים את התורה לאוירה המנשבת ולפי ראי התקופה… ה' ירחמנו.

 

מקורות:

הרב קנייבסקי כתב על גיור זה: "מול כוונת מנהיגיהם להזיד בענייני הדת מהנהוג מקדמת דנא על פי מסורת ההלכה וגדולי הפוסקים מדור דור, ובעיקר בענייני קבלת גרים לכלל ישראל שללא קבלת עול תורה ומצוות אין זה גיור כלל ויש בזה סכנת התבוללות חמורה בארץ הקודש. ובפרט כאשר ראשי השלטון פועלים לחזק בארה"ק את השפעת הרפורמים והקונסרבטיבים ובאם תגבר השפעתם ותתרבה התבססותם, עלול ח"ו הדבר לחזק את הנהגתם והשפעתם אף במדינותיכם".

הגרי"ג אדלשטיין כתב: "אנשי השלטון הרחוקים מתורה ומצוות נשאו ראש, ורוצים לעקור ולבטל את כל הקדוש והיקר לישראל, ולגזור גזירות אף על כל הציבור הכללי בארה"ק, שתהיה הנהגה לא על פי ההלכה, עם איסורים חמורים. ובפרט בענייני גירות שזה נוגע לקדושת העם היהודי כולו, ויש בזה סכנה גדולה לפריצת כרם בית ישראל, והרי זה עלול להשפיע ח"ו גם בארצותיכם על מעמד הרבנים העומדים על משמר ההלכה ומסורת ישראל סבא, הרי ראוי ונכון הדבר שגם מוועידתכם ישמע קול ברמה הקורא לבל יהינו לפרוץ גדרי ההלכה, בהכנסת גויים לכרם בית ישראל".

ואכן רבני אירופה כתבו על גיור זה: "דאגה עמוקה לנוכח השמועות המגיעות עדינו מארץ הקודש, הבאים לשנות סדרי בראשית בנוהל הגיורים, כאשר האחריות על הגיורים תילקח מסמכותה של הרבנות הראשית, ותועבר לידי גורמים פרטיים האמורים לערוך גיור יותר ידידותי, כביכול. לעיתים רבות אף אנו עורכים גיורים, ואנו עושים זאת מתוך כובד ראש, הבנה והכרה עמוקה שחלק חשוב מהליך הגיור הוא כניסתו של הגר אל עם ישראל רק אחרי קבלת עול תורה ומצוות, ולכך נדרשת היותו חלק בלתי נפרד מהקהילה המקומית, ומכאן נקבעה בעבר עמדתנו שגיור יכול להתבצע אך ורק בתוך הקהילה המקומית, על ידי בית דין קבוע וחשוב, המלווה והמכיר את המועמד בכל הליך הגיור. ולכן חרטה ועידתנו על דגלה תקנות אלו בשיתוף עם הרה"ר לישראל, ורבני הקהילות באירופה קבלו על עצמם להכיר אך ורק גיור הנעשה ע"י בתי דין מרכזיים מקומיים, וגיור שלא נעשה ע"פ סדרי הגיור

וכמובן שאין לנו לזוז מדברי השולחן ערוך יורה דעה הלכות גרים סימן רסח: כשבא להתגייר אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר, אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דחופים סחופים (פי' אבודים וסחופים מן מדוע נסחף אביריך (ירמיה מו, טו)) ומטורפים, ויסורים באים עליהם. אם אמר: יודע אני ואיני כדאי להתחבר עמהם, מקבלין אותו מיד ומודיעים אותו עיקרי הדת שהוא יחוד ה' ואיסור עבודת כוכבים, ומאריכין עמו בדבר זה, ומודיעים אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות, ומודיעים אותו מקצת עונשין של מצות, שאומרים לו: קודם שבאת למדה זו אכלת חלב אי אתה ענוש כרת, חללת שבת אי אתה חייב סקילה, ועכשיו אכלת חלב אתה ענוש כרת, חללת שבת אתה חייב סקילה. ואין מרבין עליו ואין מדקדקין עליו. וכשם שמודיעים אותו ענשן של מצות כך מודיעים אותו שכרן של מצות, ומודיעים אותו שבעשיית מצות אלו יזכה לחיי העוה"ב, ושאין שום צדיק גמור אלא בעל החכמה שעושה מצות אלו ויודעם. ואומרים לו: הוי יודע שהעולם הבא אינו צפון אלא לצדיקים, והם ישראל וזה שתראה ישראל בצער בעולם הזה, טובה היא צפונה להם שאינם יכולים לקבל רוב טובה בעוה"ז כעובדי כוכבים, שמא ירום לבם ויתעו ויפסידו שכר עולם הבא, ואין הקדוש ברוך הוא מביא עליהם רוב פורענות כדי שלא יאבדו, אלא כל העובדי כוכבים כלים והם עומדים. ומאריכין בדבר זה כדי לחבבן. אם קבל, מלין אותו מיד וממתינים לו עד שיתרפא רפואה שלימה ואח"כ מטבילין אותו טבילה הוגנת בלא חציצה.  ( וי"א שיגלח שערותיו ויטול צפרני ידיו ורגליו קודם טבילה) (טור ורי"ף ורא"ש) ושלשה (תלמידי חכמים) (ג"ז טור) עומדים על גביו ומודיעים אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות פעם שנייה, והוא עומד במים. ואם היתה אשה, נשים מושיבות אותה במים עד צוארה, והדיינים מבחוץ, ומודיעין אותה מקצת מצות קלות וחמורות, והיא יושבת במים, ואח"כ טובלת בפניהם והם מחזירים פניהם ויוצאין, כדי שלא יראו אותה כשתעלה מהמים, ויברך על הטבילה אחר שיעלה מן המים, וכיון שטבל הרי הוא כישראל, שאם חזר לסורו הרי הוא כישראל מומר שאם קדש קדושיו קדושין.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל