לתרומות לחץ כאן

צלחת חרסינה שאינה בת יומה

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,

בבית ישנן כמה צלחות קרמיקה משמשות לבשרי, ויש לי חשש די בעל משקל לחשוש שנטרפו באחת הפעמים בלי משים, בעירוי ושריי'ה בחמין עם שייי'רי חלב וכלי חלבי לא נקי בכיור הבית. מאידך גיסא אחד מבני הבית לא חושב כך ומשתמש בצלחת/צלחות כיעודן.

בשב"ק האחרונה נתבקשתי על ידי בן הבית לשים עבורו בצלחת זו שבה סיי'ם לפני רגע לאכול אוכל גושי כאורז ובשר (אולי גם תפוחי אדמה) שהיו חמים בעת נתינתם לצלחתו, רוטב מהסיר שעמד על הפלטה שכבר כובתה על ידי שעון השבת לפני זמן מסויי'ם.

ומיכוון שצלחת זו נראה לי שנטרפה כנז"ל אזי אחזתי את הסיר באוזן אחת בהפרש מה של אוויר והתחלתי לערות את הרוטב אל הצלחת מהאוויר. זה היה כבד מדי ושפת הסיר עם הרוטב נדבקו לצלחת כאשר תיכף אני נוגע בסיר וברוטב בכדי לדעת אם הן בדרגת יד סולדת. הם היו חמים אך לא יודע אם כן או לא בדרגת יד סולדת. חום הצלחת באותו זמן גם נעלם ממני.

בעז"ה אבקש לדעת מכבוד הרב: א. על הצד שאין ספק שהצלחת טרפה ובכל השלבים הנ"ל כל דרגות החום היו יד סולדת ומעלה מה אומרים פה לגבי כשרות הכלים(ואולי גם על הרוטב)?

ב. ועל הצד שיש איזושהן ספקות פה, אזי מה אומרים כאן לגבי כשרות הכלים הללו?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

כיון שבכל מקרה הצלחת הזו אינה בת יומה, וכל השאלה היא רק לגבי השימוש בה לכתחילה, אין חשש לא לגבי כשרות האוכל ולא לגבי כשרות הכלים שנגעו בה, ולדעתי, כיון שזה גם רק ספק אם נאסרה, והצורה שאתה מתאר בהחלט גורמת לחשוב שיש צד גדול שלא נאסרה, ניתן להקל להשתמש בה גם לכתחילה, כיון שאין לה הכשרה [ולחומרא בעלמא אתה יכול להגעיל אותה שלשו פעמים, כדעת העיטור שהגעלה כזו מועילה גם לחרס אף שאין הלכה כדבריו בדבר שהוא ודאי אסור].

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל