שאלה:
כבוד הרב שלום וברכה
יש לי טלית גדול שסבא שלי קנה לי והפסים הם תכלת ולא שחור ורשום את הברכה למעלה האם יוצאים בזה לכתחילה ?
ומאיפה בא המנהג לעטר את הטלית בפסים תכלת כחול?
לפי האשכנזים
תשובה:
בתרומת הדשן מובא שנהג לעשות פס תכלת בסוף טליתו זכר למצות תכלת, ובעצם מכאן מנהג האשכנזים לעשות פס שחור. כמבואר במשנה ברורה שם ס”ק טז, אולם החיד”א בברכי יוסף שם הורה שהבגד יהיה כולו לבן על פי סוד, וכך נהגו רבים מהספרדים. כך שיש מקור, אבל ודאי זה לא חיוב ממש, ומי שרוצה ללבוש הכל לבן – רשאי.
בכל מקרה כל זה מנהגים ואין כל בעיה לצאת ידי חובה בטלית כזו וכזו, העיקר שיהיה בד הראוי ללבישה [ולהרבה דעות מן התורה דוקא צמר] ויהיו בו ציציות כשרות.
תודה רבה
והאם יש בעיה עם הציצית עבודת מכונה?
ציצית הנעשית על ידי מכונה המופעלת על ידי יהודי נחלקו הדעות אם יש חסרון של "לשמה", בשו"ת חסד לאברהם תאומים מהדו”ת או”ח סי’ ג, אחיעזר ח”ג סי’ סט, חזון איש סי’ ו, הר צבי ח”א סי’ י נקטו שציצית כזו כשרה ללבישה, ואילו בשו"ת דברי חיים ח”ב סי’ א, מחנה אברהם או”ח סי’ ג, אמרי אש סי’ א, האלף לך שלמה השמטות לסי’ לה ועוד נקטו לאיסור. למעשה המנהג להחמיר בזה שהרי מדובר בספק דאורייתא, ולא מקילים בענין אלא בציצית של ילדים לפני גיל בר מצוה. לכן כדאי להחליף.
השאר תגובה