לתרומות לחץ כאן

נישואין לכהן אחרי קבלת גט מנישואין אזרחיים

שאלה:

שלום כבוד הרב,
יש לי שאלה לגבי נישואין אזרחיים. זוג שנישא בנישואין אזרחיים בלבד ובאו להתגרש, בית דין רבני חייב אותם בגט לחומרא בלי להיכנס לפרטי הנישואים האזרחיים. אם לאחר כמה שנים רוצים לחקור בבית דין רבני אם היה לנישואים האזרחיים האלו אופי של נישואין יהודיים, כמו נתינת טבעת וכדומה, איך בית דין הרבני בודק את זה? מספיק שהוא רק מזמן את הזוג לשאלות או שהוא חייב הוכחות לכך מגורמים אחרים?

תשובה:

שלום וברכה

צריך לדעת מה זה בעצם משנה, ולפי ההשלכה שאליה אתם מובילים, ובהתאם לתנאי הדין הנדרשים במקרה כזה, ידרשו ההוכחות. ככלל אינני מבין למה זה משנה, לכהן אין היתר בדרך כלל להנשא גם לאחר קבלת גט לחומרא, אף שיש ג=קצת הבדל בזה בין מנהגי העדות.

מקורות:

ראה שו"ת הר צבי אבה"ע סי' עד שנשאל אודות אישה שנישאה בנישואין אזרחיים ונפרדה ממנו ואינה רוצה לקבל גט לחומרא כנהוג בכל גירושין אזרחיים שמצריכים גם גט לחומרא, וזאת כדי שלא תפסל לכהן, מצד ההלכה שהובאה ברמ"א סי' ו' סעי' א' שאישה שקיבלה גט לחומרא אף שמעיקר הדין לא היתה צריכה לקבל ממנו גט, בכל נאסרה לכהן מדרבנן.

וכך הובא שם:

שאלת חברי בית הדין הרבני בירושלים:

ח' מנ"א תשי"ג. לכבוד הגאון האמיתי מרן הגרצ"פ פראנק שליט"א, הגאב"ד דירושלים.

שלום וכטו"ס.

הננו פונים להדר"ג שיואיל לחוות דעתו דעת תורה בנדון המצורף, אשר לפי דבריהם התחתנו רק בנישואין אזרחיים בלבד ולא היה ביניהם חו"ק, והאשה מבקשת להתיר לה להינשא בלא גט היות שהיא רוצה להתחתן עם כהן, וכידוע שאם נתגרשה אפילו לחומרא אסורה לכהן כמבואר ברמ"א שו"ע אה"ע סי' ו' סע' א'. ואם כי אנו נוהגים שבמקרה כזה שהבעל והאשה נמצאים בארץ וחיו כאן כבעל ואשה, שהם צריכים להתגרש בג"פ ולא מתירים להם להינשא בלא ג"פ, אבל בנדון דידן שהאשה אומרת שהיא היתה חולה במחלת שחפת ואסור לה להוליד ילדים ויהיה לה קשה למצוא בעל אחר, אולי יש מקום להתיר לה בלי גט.

נא להודיענו את חוות דעתו דעת תורה בהקדם, ושכמ"ה.

בכבוד רב: יעקב עדס, יוסף שלום אלישיב, בצלאל ז'ולטי

תשובת רבנו:

יום ה' י"א מנ"א תשי"ג, פעה"ק ירושלם ת"ו.

לדעתי נכון להתירה בלי גט. [דאם מחמרינן] הא ממה נפשך, אם יש חשש קידושין, אינה ניתרת לכהן אחרי הגט, ובאם אין כאן חשש קידושין, למה נכניסנה באיסור חדש דרבנן – שסתם הרמ"א בסי' ו' סע' א' דאעפ"י שהוא ברור שאין ממש באותן קידושין ואין נותנין גט אלא מכח חומרא בעלמא, אפ"ה פסולה לכהונה. וכאן שפסול כהונה יהרוס את מצבה [אין להחמיר], יש להתירה בלי גט.

נאם צבי פסח פראנק

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה!!!
    שאלתי הייתה – איך בית הדין הרבני יודע שאלו היו בוודאות רק נישואין אזרחיים ללא מאפיינים של קידושין בטקס? האם מספיק רק לשאול את בני הזוג, או שבית הדין חוקר ודורש הוכחות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל