שאלה:
שלום.
שלחתי שאלה לגבי עיקור כלבה על ידי מכירה לגוי,האם מותר?
תשובה:
במקרה צורך גדול מותר למכור לגוי, ושהוא יעקר אבל רק על ידי גרמא! לא סירוס בידים אלא סוג של שתיית תרופה הגורמת לכך וכדומה.
מקורות:
איסור סירוס בעלי חיים נמצא בשו"ע אבה"ע סי' ה' בסופו. וגם סירוס לצורך שמירת בריאותן אסור, ראה בקובץ “המאסף” ה’ סי’ עז שם הובא תשובה ארוכה של היד מלאכי בנושא. שדעתו לאסור משום שברור שאסור לעבור על איסור תורה לצורך הפסד ממון, ואם הבהמה בסכנה אין זה אלא הפסד ממון. ומאחר שיש איסור תורה לסרס בהמה ‘שכתב בארצכם לא תעשו’. אולם בהמשך התשובה (עמוד קיח) כתב שמותר לומר לגוי לסרס כדי לרחם על הבהמה. משום שאנו פוסקים (ראה בית שמואל סוף סי’ ה’) שבן נח לא מוזהר על הסירוס. אלא שאסור לומר לו מצד אמירה לגוי, וחידש שלא אסרו חכמים אמירה לגוי במקום שאדם בהול על ממונו ויש חשש שיעבור על איסור דאורייתא. ובהמשך הובא תשובת האור החיים שהסכים לפסק דינו של היד מלאכי.
תשובות אלו הובאו גם בשו”ת בני יהודה (מהר”י עייאש, ח”ב סי’ מז) ושם חלק עליו, ולדעתו אין היתר לומר לגוי לסרסו בידיים, אלא רק ע”י אמירה לגוי בגרמא (לדוגמא, באופן של שתיית כוס של עיקרין). וראה בפתחי תשובה (אבה”ע סי’ ה’ ס”ק י’) שציין תשובות אלו.
איזה סוג מכירה אפשר לעשות שזה יחשב רציני אפי' שברור שלאחר העיקור היא חוזרת אלי?
מה שהכי חשוב זה להסביר לגוי שהקנייה היא רצינית ותקפה, והיא נעשית שלו ממש, ואז לעשות קנין כסף וקנין משיכה שיכניס אותה לתוך רשותו.
השאר תגובה