לתרומות לחץ כאן

מעשה דוד ובת שבע

שאלה:

שלום וברכה לרבנים שליט"א
אני חוזר בתשובה מבית חילוני, ואח שלי (שמי שלימדה אותו תנ"ך הייתה מורה חילונית) הקשה עלי בשאלה בנוגע למעשה דוד ובת שבע. אמרתי לו תחילה שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אבל הוא אומר שדוד המלך ראה את בת שבע מתרחצת (וזה לא מובן לי איך, כי הרי "ולא תתורו" ואסור להנות מיופיה של אישה שלא שלו) ולאחר שראה אותה הזמין אותה לביתו וקיים איתה יחסי אישות (על אף שהייתה נשואה לאוריה החתי) ולאחר מכן דוד המלך שולח את אוריה החתי למות במלחמה ונושא את בת שבע לו לאישה.
האם הסיפור הזה באמת נכון או שהוא עיוות המקרא ? כי אני לא מבין, היאך דוד מלך ישראל בעל רוח הקודש, שולח את אוריה החתי למות בגלל תאוות נשים, וברור לי שדוד היה קדוש, אך איני מבין את מעשיו מתוך בורות.
תודה רבה מראש על תשובתכם!

תשובה:

שלום וברכה

הפרשה של דוד ובת שבע אכן טעונה לימוד עמוק, כיון שיש בה הרבה יותר על פי סוד מאשר על פי פשט. הזוהר הקדוש [הקדמה דף ח א] כותב שבת שבע היתה האשה המיועדת לדוד המלך מששת ימי בראשית, ועל פי רוח הקודש נודע לו שממנה יוולד לו שלמה המלך, ורק משום כך חפץ לשאתה, כשראה אותה, וכבר אמרו חז"ל בכמה מקומות שבת שבע היא אשתו המיועדת אלא שאכלה פגה, כלומר לפני הזמן וכאן היה כביכול החטא שהיה עליו לכפר. היא לא היתה אשת איש, כיון שהיתה גרושה באותה שעה, שכל היוצא למלחמה כותב גט כריתות לאשתו, כמובא בגמרא בגיטין ועוד, והסיבה לשליחת אוריה שוב לקרב, לא היתה כדי שדוד יוכל לשאתה, אלא משום שהיה מורד במלכות, שבשעה שאמר לו דוד שילך לביתו, השיב שאינו יכול ללכת כי איך אפשר שהוא ישב במנוחה בבית והחיילים ילחמו בקרב. ועשה מעשה הפגנתי מאוד ללכת לשכב בחצר המלך עם העבדים, כדי לבזות את דוד שכביכול פקודותיו מעידות על חוסר רגישות. המורד במלכות חייב מיתה. ועוד יש הרבה לעסוק בפרשה זו [יש סוברים שאוריה בכלל היה גוי חיתי, גר תושב, ולא היה כל תוקף הלכתי לנישואיו לבת שבע].

מה שחשוב לדעת, שתנ"ך הוא לימוד עמוק מאוד, וההתייחסויות בו עצמו לחטאי הקדמונים טעונים לימוד רב, וללמוד תנ"ך בלי ביאורי הגמרא, זה להגיע לטעויות ושטויות שמציגות אנשים גדולים באור מגוחך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל