לתרומות לחץ כאן

הכניס מתווך ללא ידיעת השותף מי צריך לשאת בעלויות

שאלה:

תורף הדין ודברים שיש לי עם השותף הוא כזה. אני מר ה. ומר ז' היינו שותפים בעסקה, לי יש 80% ולמר ז' 20%, עניין השותפות הוא והסיבה שלקחתי שותף, מכיון שאני (מר ה') היה תקופה שהייתי עסוק מאוד ולא יכולתי לנהל משא ומתן מול החברה שעמדתי להשקיע בה (ורוב הכסף של ההשקעה הוא ממשקיעים מבחוץ שהבאתי), לכן הבאתי את מר ז' שינהל את המו"מ מול החברה, ותמורת זה הבטחתי לו עשרים אחוז, העסק כאן הוא שאם החברה נמכרת אז אני (מר ה') ומר ז' מקבלים יחד עשרים אחוז מהרווחים של האנשים שהשקיעו בחברה ובזה אנו מתחלקים, דהיינו עם סך הרווחים של האנשים הוא 2 מליון דולר אנו מקבלים 400 אלף דולר (ביחס של שמונים עשרים).
היה לי הסכם עם ברוקר (מתווך) מסויים כבר שנתיים קודם בעסקיי, והתניתי איתו שבכל עסקה שהוא יביא לי את המשקיע המסויים הזה הוא יקבל 33% מהרווחים שיש לנו מהמשקיע הזה, והנה בעסקה זו ג"כ מחמת המתווך הנ"ל שהמשקיע שלו השקיע, היה מגיע לנו 338,000 דולר הרווחים ששייכים לנו רק בגלל המשקיע הזה, ועל כן שכרו של המתווך הנוסף שמקבל שליש זה 112000 דולר, ועל כן אני מתוך הסכום הכללי של הרוחים שלנו הורדתי 112,000 דולר שזה העלות שעלתה לי המתווך הנ"ל (שבסכום הזה 80% ירד ממני מה112 אלף דולר שזה בערך 90,000 דולר וה20 אחוז 23,000 דולר ירדו ממנו) , מר ז' טוען לא ידעתי שיש מתווך והיית צריך לבקש אישור ממני ביחס להוצאות הללו ולקבל ממני אישור שדמי התיווך ירדו ממני, והיות ולא בקשת רשות, אני לא יכול להוריד ממנו הוצאה זו.
ואני טוען שהסיבה שלא בקשתי רשות, כי לא היה לי הו"א שמר ז' לא יסכים, כי וודאי היה צריך להסכים כי אחר ניכוי העלויות, הרוויח השותף מכך נטו בסביבות ה45,000 דולר, ואם לא היית מסכים לעלות זו לשלם למתווך הנ"ל, אז לא הייתי מכניס את משקיע הזה לחברה זו שאנחנו שותפים בה אלא לחברה אחרת שבבעלותי המלאה, ואז היית מפסיד את כל הרווחים הנ"ל, וא"כ בלא ספק היית אומר כן להוצאה זו.
השותף מר ז. לא מתייחס לטענה זו, הוא מתייחס רק לחוק הגויי, (שלא בדקתי את החוק) שהחוק אומר צריך ללכת עפ"י החוזה, שעל פניו, משמע בחוזה שצריך לבקש רשות.
ובנוסף אני טוען נניח שבאמת היה אסור לי לצרף מישהו בלי לבקש ועל כן כל ההוצאות הם שלי, אז אני רוצה לומר שאם כן לכאורה גם כל הרווחים צריכים להיות שלי, כי זה אומר שלמר ז' אין חלק כלל בהבאת השותף הזה, ואם לא משתתף בהוצאות לא מגיע לו הרווחים..

תשובה:

שלום וברכה,

השאלה שלכם צריכה בירור מעמיק ובדיקת חוזה השתתפות. ולכן לא ניתן לקבוע תשובה ברורה.

משתי סיבות יש אפשרות לחייב את השותף לשלם דמי תיווך. א. אם טובת עסק השותפות  להכניס מתווך בתשלום שיביא משקיעים זכותו של שותף אחד להביא מתווך, וחוב התשלום נופל על שניהם. ב. גם אם היה תנאי שלא להכניס מתווך יוכל המתווך לתבוע את השותף השני מדין 'נהנה' כיון שנתן לו עסקה שהועילה לו ונהנה ממנו. ולכן לכאורה אם המתווך הועיל לעסקה, יצטרך גם השותף השני להשתתף בהוצאות התיווך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל