לתרומות לחץ כאן

האם אני כפוי טובה?

שאלה:

עד לפני תקופה לא ארוכה היו לנו שני רכבים. אמנם ישנים מאוד אבל ”סוחבים”. לכל אורך התקופה ידענו שאנחנו על זמן שאול וככל הנראה בקרוב מאוד נאלץ להיפרד מאחד מהם. ואכן היום הזה הגיע ואחד מהפעמים שמסרנו את הרכב לתיקון הודיע לנו הטכנאי שאין כבר אפשרות לתקן והגיעה זמן פרידה. דבר זה גרם לנו לתסבוכת לא פשוטה כיוון שגם אני וגם אשתי כל אחד מאיתנו צריך רכב לצורך העבודה. תקופה קצרה לאחר מכן ובעזרת הרב קבלנו שני רכבים משני אנשים שרכשו לעצמם רכב חדש ובמקום להחליף את הישן הם נתנו אותו לנו. אלא שאז במקום לשמוח. ולהודות מיד התחלתי להשוות בין המודל שקיבלנו לבין המודל החדיש יותר והתחמץ לבבי על כך ש”זה לא זה”. התחלתי למנות את המעלות שיש במודל החדיש שלא קיים במה שקיבלנו. ואז בעצם הבזיק בי המחשבה שגם בדירה זה היה ככה. לפני מספר שנים מישהו שכנע את חמותי שהגיע הזמן לרכוש לנו דירה והיא הסכימה לעזור לנו עם המשכנתה וכך אחרי הרבה שנים בשכירות השגנו דירה משלנו אך אני מאז ועד היום מונה את החסרונות שלה לעומת מה שראינו בדירות אחרות. יש כזה מטבח קטן ורק מקלחת אחת וכו’ ונחרדתי לגלות שאני בעצם רואה רק חסרונות ומתלונן על מה שאין במקום להודות על הטוב הקיים.

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

אני רואה שאתה במצב נפלא! הרבה אנשים מתלוננים בלי לשם לב לטובת ה', ואתה שם לב, ומתרעם על עצמך, וזה נהדר! טבע האדם תמיד להרגיש את החסר ולא את היש, וזו עבודת חיינו לשים לב כל יום לכל היש הגדול, החיים הבריאות המשפחה הפרנסה הכל הכל, ולהודות! יש שמייחדים כמה דקות ביום של התבודדות רק בשביל להודות על הכל ולהתרגל בזה.

המשך בדרכך הטובה ותעבוד את ה' בשמחה ובהודייה.

שיהיה תמיד רק שפע רוחני וגשמי ותראו רק חיים טובים שמחים ומלאים כל טוב!

 

המשנה במסכת אבות אומרת הוי דן את כל האדם לכף זכות, ופירש הרמב"ם שם : רמב"ם על משנה מסכת אבות פרק א משנה ו: והוי דן את כל האדם לכף זכות – עניינו, שאם יהיה אדם שאינו ידוע לך, לא תדע האם צדיק הוא או רשע, ותראהו עושה מעשה או אומר דבר, שאם יפורש באופן מה הריהו טוב, ואם תפרשהו באופן אחר הרי הוא רע – פרשהו כטוב, ואל תחשוב בו רע. אבל אם היה איש ידוע שהוא צדיק, ומפורסם במעשי הטוב, ונראה לו מעשה שכל תכונותיו יורו על היותו מעשה רע, ואין להכריע בו שהוא מעשה טוב אלא בדוחק רב מאד ובאפשרות רחוקה – צריך לפרש אותו כטוב, הואיל ויש צד אפשרות להיותו טוב, ואין מותר לחושדו, ועל זה יאמרו: "כל החושד כשרים לוקה בגופו". וכן אם היה רשע ונתפרסמו מעשיו, ואחר כך ראינוהו עושה מעשה שראיותיו כולן מורות שהוא טוב, ובו צד אפשרות רחוקה מאד לרע – צריך להשמר ממנו, ולא להאמין בו טוב, הואיל ויש בו אפשרות לרע, אמר: "כי יחנן קולו אל תאמן בו, כי שבע תועבות בליבו". ואם היה בלתי ידוע, והמעשה נוטה אל אחד משני הקצוות – צריך בדרך המעלה שידון לכף זכות, איזה משני הקצוות שתהיה.

יש כאן נקודה חשובה מאוד, כי באמת יתכן שאותו אדם אכן עשה דבר לא טוב, ואדרבה בוודאי שישנם אנשים שעושים דברים שאינם ראויים. אבל החובה שלנו היא לראות את הצד הטוב שיש בכל דבר. אם נוכל לראות זאת באחרים במה שמסביב נוכל לראות זאת גם במה שיש לנו. בוודאי שישנם גם חסרונות, אבל עלינו בשבילנו מוטל לראות את הדברים הטובים. זה לא פשוט אבל אם נעיין בכך ונעבוד על זה ונתפלל זה אפשרי. בכדי להבין את הענין ואת מעלתו אביא לך כאן את עוצם מעלת וגדולת מידה זו  מתוך מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק יט: והוי דן את כל האדם לכף זכות מעשה באחד ששלח את בנו אצל חבירו ואמר לו לך ואמור לו. אמר אבא השאילני מדה אחת של חטים. הלך ומצאו מודד חטים ואמר לו כך וכך חטה אינו (קרוי) [קנוי]. אמר לו שמא של מעשר שני הם. ועוד אמר לו לך אמור לו אמר אבא השאילני מנה אחת הלך ומצאו מונה מעות. א"ל השאילני מנה אחת א"ל כך [וכך] איסר אינו (קרוי) [קנוי]. הלך אצל אביו ואמר לו אבא מצאתיו מונה מעות ואמר לי כך וכך איסר אינו (קרוי) [קנוי] לו. א"ל שמא פקדון הם. כיון שיצאו לשוק ופגעו זה את זה. אמר לו חבירו כשבא בנך אצלי ומצאני מודד חטים ולא נתתי לו מה אמרת עלי. [א"ל אמרתי שמא של מעשר שני הם. ובמנה מה אמרת עלי. אמרתי] שמא של פקדון הם. א"ל כך וכך לא הטית [ימין] ושמאל עליך נאמר והוי דן את כל האדם לכף זכות: מעשה ברבי יהושע וכו' וכשבא ירד וטבל. אמר לתלמידיו חבירינו מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו רבי מה היינו אומרים עליך אין לנו בישראל כמוך איזו היא טומאה וטהרה הנוהגת בישראל שלא מפיך היה יוצא. אמר להם ובסוף מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו היינו אומרים עליך כשהיית בין הגוים הטמאים הערלים היית כאוכל בשר חזיר וכשבאת לבין ישראל אמרת ארד ואטבול ואהיה כמותם טהורים. אמר להם כך וכך לא הטיתם ימין ושמאל עליכם נאמר והוי דן את כל האדם לכף זכות: מעשה באשה אחת באשקלון ולא היה כמין חוה ממנה נאה והלך רבי יהושע לדבר עמה וכיון שהגיע אצל פתחה הגביה את כליו וחלץ את תפלין. וכשנכנס נעל הדלת בינו לבינה וכשיצא ירד וטבל. אמר לתלמידיו חבירינו מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו רבי מה היינו אומרים עליך אין לנו בישראל כמוך איזו טומאה הנוהגת בישראל שלא מפיך היא יוצאת. אמר להם ובסוף מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו היינו אומרים עליך שלא יכנס דבר של טהרה לתוך טומאה או שמא לא יכירוך אדם שאתה יהודי. וכשנכנסתי ונעלתי הדלת ביני לבינה מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו היינו אומרים עליך שכל זמן שהדלת פתוחה הרשות נתונה ליוצא יוצא ולנכנס נכנס אמרת אנעול את הדלת ביני לבינה עד שאדבר עמה כל צרכי. וכשיצאתי וירדתי וטבלתי מה הייתם אומרים עלי. אמרו לו היינו אומרים עליך שמא ממשיחה עמך נתזה צנורה של רוק מפיה עליך ואמרת ארד ואטבול ואהיה כמותם טהור. אמר להם כך וכך לא הטיתם ימין ושמאל עליכם נאמר והוי דן את כל האדם לכף זכות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל