לתרומות לחץ כאן

צירוף מקרים כסימן באבידה

שאלה:

(תיאורטי) מצאתי (בדרך נפילה) מצלמה חדשה בתוך נרתיק שהכניסו לתוכה כרטיס זיכרון. אין סימן. נראה שהמצלמה שם כמה שעות. האם אני חייב להכריז? כלומר האם מי שיגיד לי בדיוק את החברה של המצלמה והנרתיק וכרטיס הזיכרון יכול להוות סימן, למרות שכל אחד מהם בנפרד לא נחשב סימן כי יש הרבה כאלו?
אשמח גם למקורות בנושא אם יש.
תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

סימן הוא דבר שמהווה הוכחה בין החפץ לבעלים. ולכן רק אם כתוב שם או מניין או קשר דבר שמוכיח שהוא בעליו. אבל הצטרפות של מקרים לא מהווה קשר בין החפץ לבעליו ולכן אינו נחשב לסימן. וראיה לכך מדברי הגמרא: (בבא מציעא דף כה עמוד ב): "תנו רבנן: המוצא סלע בשוק, ומצאו חבירו ואמר שלי היא, חדשה היא, נירונית היא, של מלך פלוני היא – לא אמר כלום". ולמרות שבהצטרפות המקרים שמספר שאבד לו מטבע והמטבע היא של מלך מסוים שלא מצוי באותה העיר, לא נחשב סימן. כמן כם קיי"ל שצבע לא נחשב סימן, למרות שבדיוק סיפר את הצבע של האבדה, אם זה לא דבר שמיוחס אליו, שהוא צבע בצורה מסוימת – לא נחשב סימן.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום עליכם,
    תודה רבה!
    עיינתי שם בגמ' ומשמע שם לכאו' להיפך, שהרי הגמ' שם מסיימת 'ולא עוד אלא אפילו שמו כתוב עליה לא אמר כלום לפי שאין סימן במטבע'.
    ופשטות דברי הגמ' הם שגם דברים שבאופן רגיל ייחשבו כסימן, אינם סימן במטבע. כלומר הדוג' של נירונית ושל מלך פלוני וכו' באים לבטא דבר שיש בו סימן! ואעפ"כ במטבע לא יועילו.
    וכאן הבן שואל – אם המחרוזת של דגים מניין הוי סימן אע"פ שזה ניחוש של לא יותר מ15 אפשרויות (שהרי כמה דגים יש במחרוזת? בין 1 ל15 מסתמא),
    לומר שסוודר של חברה מסויימת וצבע מסויים שנמצא באזור מסויים אינו סימן טוב יותר?

  2. במניין בעל האבדה הוא שם את הכמות והסימן מייחס אליו, אבל בחברה מסוימת זה לא מקשר את החפץ לבעליו אלא זה דבר מסחרי, ובזה לא נחשב סימן. ועל מה שכתבת מהגמרא, הגמרא אומרת שאם כתב את שמו לא נחשב סימן כי אין זה ראיה שזה שלו, כי המטבע עוברת מאדם לאדם, ולא אומרים הנה אדם שמספר צירופי מקרים בדיוק הוא מספר שאבד לו מטבע עם שם, והמוצא עדיין לא מחזיר לו שמא אדם אחר איבד, ומדוע לא נחזיר לו, למרות שאין כאן סימן אבל יהיה כאן צירוף מקרים שבדיוק אותו אדם מסר שאבדה לו מטבע ושמו כתוב על המטבע, אלא שכיון שהשם על המטבע לא מייחס את המטבע כיון שמטבע היא דבר שעוברת מאדם לאדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל