שאלה:
למה אין מקור ברור לד' צומות?
שליחה על ידי אח מתקרב » לפני 3 דקות
מה ההסבר לכך שהמקור היחיד שמצאנו לד' תעניות הוא ממה שהנביא זכריה נשאל אם לבטל את הצומות, ולא נכתב בפירוש בשום מקום שבימים מסוימים צריך לצום?
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע, אבל אני חושב שככלל הנביא לא עוסק בהלכות רק בדברי נבואות, ולכן אין מקום לשאלה זו… התקנה לא היתה בנבואה אלא על פי הוראת חכמי הדור בתקופה זו, והנבואה נאמרה רק ביחס לכך שהצומות יהפכו לששון ולשמחה, ולכן רק הנקודה הזו הוזכרה בנביא בפירוש. בגמרא ראש השנה יח ב זה כמובן מופיע.
כבוד הרב כתב "אינני יודע, אבל אני חושב שככלל הנביא לא עוסק בהלכות רק בדברי נבואות, ולכן אין מקום לשאלה זו… "
ומה עם כל שאר "דברי קבלה" שנכתבו להלכה ולמעשה בנ"ך, ומובאים בש"ס בכמה מקומות, וחומרתם יותר מדיני דרבנן?
בודאי שיש, ואגב גם התעניות האלו הן בכלל הדין שהזכרת, מה שרק כתבתי שהנביאים לא נועדו כדי לכתוב בהם את ההלכות האלו אלא דברי נבואות, לפעמים יש שיובא בתוך הנבואות גם הלכות, לפעמים לא, לפעמים ברמז, לפעמים על ידי הזכרת פרט בהם כמו כאן..
זה מה שאני רוצה לדעת, למה בד' צומות לא כ' מפורשות?
על זה כתבתי שהעיסוק בפרטי המצוות אינו במוקד של דברי הנביאים, אלא נבואותיהם לישראל, זה פשוט לא מוקד הספר, וכל מה שהוזכר הוא רק כדרך אגב כחלק מנבואה זו או אחרת, כמו כאן שהדבר הוזכר כחלק מנבואת אחרית הימים.
השאר תגובה