לתרומות לחץ כאן

יחסי אב ובת

שאלה:

שלום, אשמח לעזרתך. אבא שלי נוהג לעשות פעולה מסוימת באופן שגורם לי לבהלה גדולה מאוד. ביקשתי ממנו עשרות פעמים לעשות את הפעולה בשקט ואמרתי לו במפורש שהאופן בו הוא מבצע את הפעולה מפריע לי ומבהיל אותי מאוד, אבל בכל זאת הוא ממשיך לבצע את הפעולה באותו אופן והוא לא שינה כלל את ההתנהגות שלו בנושא. השבוע הוא עשה את הפעולה פעמיים אחת אחרי השנייה, נבהלתי מאוד ופשוט צעקתי – זאת הייתה זעקה שמבטאת "פשוט די!!!, אתה יכול לעשות את הפעולה הזאת בשקט. למה אתה לא עושה מאמץ קטן בשביל שלא יהיה לי רע???". מאז אני כועסת עליו ולא מדברת איתו. אני מצפה שאבא יעשה מאמץ בשביל לשנות התנהגות שמפריעה לבת שלו, במיוחד שהיא הדגישה בפניו שהאופן שבו הפעולה הזו מתבצעת מפריע לה. מה לעשות? מניסיון עבר, כפי שסיפרתי קודם – להגיד לו שאופן ביצוע הפעולה שלו מפריע לי, לא עוזר. אשמח לתשובה מהירה, תודה

תשובה:

שלום וברכה

אני לא באמת יודע ומבין במה מדובר, אבל כן יכול לומר לך שני דברים: 1. אני מניח שלא מדובר במשהו באמת מסוכן וכדומה, שהרי הוא עושה זאת כדבר שבשיגרה ואני מבין שהכל בסדר, אז גם בזה נכון הכלל הקיים תמיד, שכדאי לנסות להתרגל במקום להלחם בזה… באופן כללי יש לנו קושי לפעמים להבין שאנחנו לא חיים על אי בודד, יש אנשים סביבנו, כל אחד יש לו הרגלים וצרכים, ומגמישים… קורה שאתה מגיע לבית הכנסת ומישהו לידך מסתובב הרבה ומתפלל בקול רם ומפריע לך וכדומה, אז מה, תעיר לו? ומה עם זה שבצד השני משתעל ואתה מתחיל לחשוב אולי יש לו קורונה, או השלישי שכל פעם שהוא מתנדנד הספסל שלו חורק וכו'… חיים בעולם מגוון שאין אדם בו דומה לחברו וכל יום יש לנו מצב רוח אחר וכו', והחכמה היא להכיל הכל נחת וברוגע, להתרגל ולהגמיש..

2. כמו כןתמיד יש לזכור שכיבוד הורים זה בכל מצב! אין כזה דבר לא לדבר עם אבא!! פשוט אין כזה דבר!! בשולחן ערוך מובא שגם כשהוריו מביישים אותו בפני אנשים, גורמים לא הפסד ממון – זורק ארנקו לים, תמיד חייבים לכבד!

בשורות טובות ושבת שלום.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. להתנצל בפני אבא. ואגב אלמד אותך שיטה שבדרך כלל גם עובדת כדי לגרום לאנשים לפעול בדרך שאנחנו רוצים שיפעלו [לא שזה משנה במקרה הזה את אבא יש לכבד בכל מקרה גם אם זה לא יעבוד..]. כשאת באה ומבקשת להמנע מדבר מסויים, לא תמיד זה גורם לאנשים להתאמץ… במיוחד אם את דורשת זאת וצועקת, זה בכלל גורם להם לא לעשות זאת. אבל אם באה ומתנצלת ואומרת כך: אבא, אני מצטערת על שלא הגבתי יפה, נכון שהדבר הזה משון מה מפריע לי, כנראה לאחרים לא, לי זה מפריע, אבלשום דבר לא מצדיק שאני אדבר אליך לא יפה, תעשה מה שנוח לך ואני אשתדל להסתדר ולהתרגל, זה קשה אני מקווה שאיכשהוא אצליח, אבל בכל מקרה ההתנהגות שלי כלפיך לא היתה נכונה וטובה.
    אם תעשי את זה טוב, זה הדבר היחיד שיכול לגרום לו לשנות! שוב, זו לא הסיבה היחידה, את באמת חייבת לכבד, אבל זה שיטה נכונה בכל מקרה, ביחסי שכנים, בעבודה, בכל מקום. זה עובד. כשאדם רואה שאת מצדיקה אותו, ומנסה לבוא לקראתו, גם אןם יבוא לקראת, זה מוריד לו את כל חומות ההגנה.

  2. בכל הפעמים ביקשתי ממנו בצורה יפה ומכובדת ולא צעקתי. הצעקה לא הייתה מתוכננת בכלל, זה פשוט יצא מרוב התסכול והתחושה שאני לא יכולה לסבול את זה יותר. בנוסף האופן בו הוא מבצע את הפעולה מפריע גם לאנשים אחרים, שגם מבקשים ממנו להפסיק אבל הוא לא עושה את זה. אני מאוד פגועה ממנו, לא נעים לי אפילו להסתכל עליו, יהיה לי קשה לגשת אליו. אני חושבת שהוא גם צריך להתנצל – אתה לא חושב?

  3. אני רואה שלא כל כך הבנת את דברי, אז אני מעתיק לך מדברי השלחן ערוך בהלכות כיבוד אב ואם [אני רק הוספתי סימני קריאה]:
    שולחן ערוך יורה דעה הלכות כבוד אב ואם סימן רמ סעיף ג
    "עד היכן מוראם, היה הבן לבוש חמודות ויושב בראש הקהל, ובאו אביו ואמו וקרעו בגדיו [!!!] והיכוהו על ראשו [!!!] וירקו בפניו [!!!!], לא יכלים אותם אלא ישתוק ויירא מן מלך מלכי המלכים שציוהו בכך".
    סעיף ח
    עד היכן כיבוד אב ואם, אפילו נטלו כיס של זהובים שלו והשליכו בפניו לים [!!!!], לא יכלימם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם, אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל