שאלה:
שלום,
ראובן השאיל איזה חפץ לשמעון לחודש, אך הוא נזקק לחפץ זה אחרי שבועיים. האם שמעון יכול לומר לראובן "אני מסכים להשכיר לך חפץ שלך רק עבור תשלום כי עדיין לא נגמרו ימי שאילתי" או שראובן יכול לומר לשמעון החפץ הוא שלי בלאו הכי ואיך יתכן שאצטרך לשלם עבור השתמשות בחפץ שהוא שלי?
תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה, השואל מחברו חפץ לזמן קצוב, הרי החפץ קנוי לשואל לכל זמן השאלה, ולא יכול בעל החפץ לדרוש את החפץ בתוך זמן ההשאלה. ולכן זכותו של המשאיל להשכיר לו את החפץ ולא יוכל לקחת את החפץ ללא תשלום.
ויתרה ע"ז מצאנו בגמרא (ב"מ לה, ב) שאם שכר בהמה מחברו ובעל הבהמה חזר ושאל את הבהמה מהשוכר, ומתה הבהמה באונס, שבעל הבהמה משלם לשוכר את הפרה, כיון שבעל הבהמה עכשיו הוא שואל וחייב באונסים, והשוכר פטור מאונסים.
בהצלחה.
מקורות:
בשו"ע סימן שמא מבואר שאם קיבל חפץ לזמן מסוים לא יכול בעליו לקחתו תוך הזמן, ולכן רק זכותו של השואל להשכיר את החפץ לבעליו.
ומה בקשר לאין השואל רשאי להשכיר וכיצד הלה עושה סחורה בפרתו של חברו
תודה רבה.
ומה אם ראובן בעל החפץ השאיל אותו לשמעון ואחרי זה (במשך יני שאילה) שכר אותו ממנו, האם לראובן יהיה דין שומר שכר ויהיה צריך לשלם לשמעון באם לחפץ יגרם נזק שבמקרה כזה שומר שכר חייב לשלם?
אכן כן. וראה בש"ך סימן ז ס"ק ד שכתב שיש מקרים שיצטרך הבעלים לשלם לשואל כמה פרות. וראה בנתיבות שם ס"ק ג מש"כ.
מותר להשאיל לאדם הרגיל להשאיל לו וכ"ש שיהיה מותר להשאיל לבעליו.
השאר תגובה