שאלה:
שלום
בעירנו החוק הוא שכל מקום בניה צריך בית הכסא נייד בשביל הפועלים,,אין שם שני מחיצות האם אסור כמלוא עיניו? האם חלון בבית נחשב כמחיצה?
אני אשמח למקורות.
הצלחה
תשובה:
אם החלון סגור, מותר לכל הדעות, אף שרואים מבעד לזכוכית, וזה נכון גם בצואה ממש, ולא רק בשירותים זה שיש לו דין גרף של רעי.
מקורות:
ראה משנה ברורה הקדמה לסימן עט הכלל החמישי.
וכך כתב המשנה ברורה שם ה] צואה בעששית מותר דבכיסוי תליא רחמנא. ומשמע מפירוש רש"י והרמב"ם דאפילו אם אין הצואה מכוסה כלל רק מחיצת זכוכית מפסקת ביניהם זו היא הכיסוי ולא דוקא שיכסה הצואה מכל צדדיו ואפילו להב"ח הביאו הט"ז ס"ק ג דמקום גבוה בעינן י"ט על רוחב ד' טפחים על ד' טפחים במחיצה לא בעינן זה וכל שיש הפסק בינו לצואה שרי וזהו הכיסוי. [ודבריו פשוטים מאוד וצ"ע על הא"ר בסימן פז שכתב שם לענין מטה גבוה עשרה שמפסקת בינו לצואה דבעינן שיהא מחיצותיה מגיעות לארץ מכל הצדדים דלפי דברי הפמ"ג הנ"ל פשוט הוא דלא בעינן רק בצד המפסיק בינו לצואה וצ"ע]. והנה שיעור רוחב המחיצה לא זכר הפרי מגדים מאומה ועיין סי' פז במ"א ס"ק ד דאם המחיצה בבית בעינן שתהא חוצצת מכותל לכותל עיין שם ואם בשדה לא זכר שיעורה ועיין בנ"א כלל ג שהאריך בזה ודעתו דכל שהיא רוחב ד"ט חשיבה מחיצה להתיר כנגדה אבל לא כנגד האויר ע"ש. עוד כתב הפרי מגדים אם צואה בחוץ ורואה דרך תוך החלון זכוכית שרי לכ"ע שהרי מחית זכוכית מפסק ביניהם ואפילו הרשב"א בסעיף ב דאוסר ברשות אחרת כשרואה אותה מכל מקום כשיש מחיצת זכוכית שרי.