לתרומות לחץ כאן

כלים לא טבולים ועוד

שאלה:

1. האם מותר להשתמש בכלי מתכת, לדוגמא תבנית מתכת פעם אחת כשהיא לא טבולה, ורק אחרי שימוש אחד להטביל? כשאין אפשרות להטביל את הכלי באותו רגע ויש צורך לו גדול..
2. הזמנתי פריט מסוים ממוכר בסין, לא התאים לי וביקשתי להחזיר אליו לסין ובתמורה יתן לי כספי. המוכר לא הסכים לכך, ורק לאחר שאיימתי שלא אקנה ממנו ואגיד באופן ציבורי ללקוחותיו שהוא לא נותן החזר במצבים כמו שלי, הוא הסכים לבקשתי. האם הצורה שבה נהגתי אסורה? האם זה גזל?

תשובה:

שלום וברכה

1. אין כל היתר להשתמש אפילו פעם אחת בכלי שאינו טבול. טעות זו השתרשה כנראה מהלכה אחרת, הנוגעת לכלי חד פעמי מעצם מהותו, שהוא אינו חייב טבילה אלא אם כן מייחדים אותו לשימוש קבוע.

2. תלוי אם לפי תנאי המכירה היה חייב להחזיר או לא. אם לפי התנאים או החוק היה מותר לך להחזיר והמוכר סירב לקיים את התנאים, מותר לך לאיים עליו כדי שיקיים את תנאי המכירה. אם לפי התנאים לא היה לך זכות החזרה, אסור לאיים ולהכריח את המוכר להחזיר. גם אם היה אסור לעשות כן אם מדובר במוכר גוי אין חובת השבה בגזל הגוי.

בהצלחה. 

מקורות:

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בכל אופן , כעת לאחר הסכמת המוכר מותר לי לפעול לפי בקשתי – להחזיר אליו את המוצר ובתמורה יתן לי כספי? או שזה אסור כי בהתחלה הוא לא הסכים ורק אחרי שאיימתי הוא הסכים? (לפיהתנאים שלו הוא מחויב להחזיר כסף אם המוצר פגום או לא כמתואר – כל השאר נתון למשא ומתן, ורק לאחר שטענתי שאפרסם התנהגותו אם לא יעשה כך הוא הסכים.)

  2. לגבי 1 לפי הגרע כלי חד פעמי חייב טבילה אפילו אם משתמשים בו פעם אחת ומשליכים לאחר השימוש לפח. וירא שמיים יחמיר בזה.

  3. אם לא עבר 14 יום נהוג להחזיר. אם יש לך ספק תפני שוב ותבקשי שאת רוצה להחזיר ובלי איומים. אסור לכפות על המוכר באיומים, אם הוא לא חייב להחזיר.

  4. רוב התבניות אכן מיובאות מחו"ל אבל מי שחושש לדעת הגר"ע בזה צריך לקנות בכוונה רק תוצרת הארץ ואם קנה בטעות תוצרת חול – צריך להטבילן אפילו לצורך שימוש חד פעמי שהרי שם כלי עליהן.
    וכבר סיפר הרב אהרון בוטבול שבטעות רכש תבניות תוצרת חול פעם אחת והשליכן לפח ללא שימוש כלל…
    הרי ביראי שמיים עסקינן, ואם כן מדוע אפשר להחמיר כנגד קולות של הגר"ע כמו שמצוי פה רבות מאוד באתר, אבל להקל כנגד פסקי הגר"ע כגון במקרה המדובר כאן או בהבאת קוסם שמגלה את הטריקים (מה שלא מועיל לדעת הגר"ע אלא אם הקוסם גוי), או בלחייב את נשותנו ב-100 ברכות ביום (לדעת הגרע גם נשים חייבות), באלה מקילים?

  5. דעתו של מרן הרב עובדיה היא לא דעת יחיד יש עוד פוסקים שסוברים שכלי חד פעמי ממתכת חייבים בטבילה, כן דעת מרן הגרי"ש אלשיב. ובודאי שצריך לחוש לדבריהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל