לתרומות לחץ כאן

שימוש ביומן בשבת לדעת את זמני יציאת השבת

שאלה:

שלום ושבוע טוב, רציתי בבקשה לשאול לגבי יומנים שרושמים בהם תזכורות לפי תאריכים ורשומים בחלק מהיומנים שעות כניסת ויציאת השבת האם מותר לבדוק ביומן כזה בשבת את זמן יציאתה או שהוא בגדר מוקצה?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

יומן כזה לכאורה הוא כלי שמלאכתו לאיסור, שמותר לטלטלו לצורך גופו או מקומו, אמנם אם יש לוח שנה אחר, תקף לגבי זה הכלל המובא במשנה ברורה בתחילת סימן שח שאין להשתמש בכלי המוקצה אפילו לצורך שימוש המותר.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. קטונתי מאוד, אמנם נדמה לי שהגרע"י דן בזה ולדעתו דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר כמבואר בילקו"י סימן שח סעיף צה ו-צו, והגם שתהיה רוב מלאכתו לאיסור יהיה מותר לטלטלו מעיקר הדין.
    מה דעת הרב ?

  2. הנושא הזה נתון במחלוקת ולכן גם בילקוט יוסף יש בזה שינוי בין המהדורות וסתירות שונות, בכל מקרה זה מחלוקת ולבסוף צידד לעיקר כדעת המקילים, אבל חשוב לדעת שהמשנה ברורה פוסק שכאשר רוב מלאכתו לאיסור זה מוקצה, וגם בילקוט יוסף רק כתב שהמיקל יש לו על מי לסמוך ולא שזה מותר.

  3. ולגבי הנידון שלנו, לכאורה נפה שמשמשת לניפוי קמח – היא לכולי עלמא כלי שמלאכתו [רק] לאיסור, מותר יהיה להשתמש בה לפדר סוכר על מאכלים שונים (באפן שאין בזה בורר) בשבת בתנאי שאין לו דרך אחרת לפדר את זה על המאכלים, כמבואר במשנה ברורה שכיוונתם אליו ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל