לתרומות לחץ כאן

חוזר בתשובה – מהלכים וסדרי לימוד

שאלה:

שלום כבוד הרב,

אני במסלול של חזרה בתשובה כבר כשמונה חודשים, מתפלל שלוש תפילות יומיות, למד ומיישם בהשתדלות הלכות, נמצא בציבור הדתי לאומי, מלמד באחד המוסדות בו מקצועות חול וכו'. כך שיש לי סביבה דתית שתחזק אותי.

אך אני מרגיש שאני התחלתי להתפזר מבחינת הלימוד, אני מנסה ללמוד את התניא – לצד ספר ביאור (אני מרגיש חיבור לדרך החסידית), את התורות של הרב קוק, הרב סולובצ'יק ("על התשובה"), מנסה ללמוד את ליקוטי המוהר"ן של רבי נחמן ולעתים מגיע לחברותא ללמוד דף יומי במסכת מגילה.

ובאמת קבעתי עתים לתורה, פרשת שבוע למד ביחידי, את הגמרא למד יום יום בערב עם חברותא, ליקוטי מוהר"ן פעם בשבוע מאוחר בערב, את היתר למד ביחידי. והיום, כבר כחודש ימים אני מרגיש נטול כל אנרגיה לכך. ומרגיש אשמה על ביטול תורה – למרות שאני משתדל יום יום לחטוף קצת תורה, או קצת מפרשת השבוע או לימוד בתניא.

האם קודם להשלים ספר אחד ואז להמשיך לשני ולא לעשות הכל במקביל? אולי זו הדרך? קודם לסיים עם התניא ובינתיים לשים בצד את הגמרא ואת ליקוטי מוהר"ן, הרב קוק ("אורות התשובה") וכו'?

אני מרגיש 'חרדת ידע' – מרגיש שיש כל כך הרבה מה ללמוד ומה לדעת שאני לעתים קופא על שמרי ופורש לימים מלימודים ואז מרגיש רע עם עצמי על ביטול תורה ומתמקד אך ורק בתפילות והתבודדיות. האם לקחתי על עצמי יותר מדי כחוזר בתשובה טרי? מבחינת הלימוד?

האם עליי להצטמם לעת עתה ללימוד בסיסי של פרשת השבוע, הלכות ותפילות? ורק כעבור זמן להוסיף נפח של חסידות, אמונה, ידע עמוק יותר כמשנה וגמרא? ואם כן מתי, באיזו עת אהיה בשל לכך?

אצייו שאני בן ל"ב שנים.

תשובה:

שלום וברכה ידידי ורעי!

אכן עשית כברת דרך מדהימה בחודשים הללו, אני זוכר אותך לפני זמן כה מועט שואל ממש על סדרי התפילה הבסיסייים ותראה לאן הגעת! כל הכבוד!

לגבי שאלתך, אתה קצת מזכיר לי את המאמר השנון שנהגו לומר לגבי הפסוק "לב חכם לימינו לב כסיל לשמאלו", לפיו, כביכול כאשר אתה לומד בספר כל שהוא, לב חכם לימינו, להביט במה שכבר הספיק ולהתמלא עונג ושמחה, ולב כסיל לשמואלו, להביט על הדפים שעדיין לא למד, ואז מקבלים יאוש וכו'…

למה אתה לחוץ כל כך?! היית מאמין לפני חצי שנה שתלמד גמרא? תניא? זה הרי מדהים!

מצויין ללמוד גמרא בחברותא, לימוד גמרא הוא מאוד בסיסי ויסודי וזה מחבר אותך עמוק למקורות, גמרא מגילה היא קלה ונעימה. לא צריך ללמוד דף ליום, רק מה שמספיקים בנחת עם הבנה וידיעה טובה. במקביל ללמוד הלכות זה מאוד מאוד חשוב כדי לדעת מה לעשות. וכשאתה מספיק ובלי לחץ לעיין קצת בספרי חסידות, ובענין זה תניא הוא ספר נפלא, ליקוטי מוהר"ן הוא ספר קשה מאוד כבד ומבוסס על קבלה, קשה מאוד להבין היטב [גילוי נאות, גם אני לא מצליח וכבר לא מנסה, משום שאני מרגיש שיש לי הרבה מה להספיק קודם].

לך עם הלב שלך אבל בלי לחץ, ואז תראה שהכל משתחרר ומאיר יותר.

ברכה והצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל