לתרומות לחץ כאן

שוחד לעובדים בחנות

שאלה:

שלום לרבנים,
סוחר שעונים שקונה שעונים בעיקרון מחנויות רשמיים, וחלק גדול מהשעונים האלה נצרכים המתנות ארוכות כדי לקבל אותם ולפעמים אפשר לקבל רק חתיכות בודדות מרוב ביקוש, יכול להביא לעובד בחנות (לא הבעלים של החנות) שוחד שכל פעם שמגיע השעון או רוב הפעמים יביא לו אותו? והאם יש חילוק בין חנות או עובד גוי לחנות או עובד יהודי?
מצהיר שהרבה פעמים השעונים המבוקשים האלה נמצאים כבר בחנות ולא מוכרים אותם בקלות מטעמים לא תמיד ידועים או מטעם שמחכים ללקוח חשוב שיקנה כמה שעונים לא מבוקשים ואיתם יביאו לו גם את השעון המבוקש.
וכמובן הרבה פעמים לא מוכרים את השעון מטעם שהוא שמור לתור של הבן אדם הנמצא ברשימת המתנה, אבל היו מקרים שהתקשרו לומר שאם הסוחר יביא מקדמה כספית אז יזכה בשעון לפני האנשים ברשימה (כדי להרשם לא צריכים להביא מקדמה)

תשובה:

שלום וברכה,

סוחר שמשחד מוכר בחנות שיביא לו הרבה סחורה, אם המוכר הוא בעל החנות מותר לשחד אותו שיביא הרבה סחורה, והרי זה כמעלה לו את המחיר כדי שימכור לו. אבל אסור לשחד עובד בחנות כשהחנות לא בבעלותו – והתפקיד של העובד לחלק לכולם בשווה. כיון שהמוכר שאינו בעל החנות מועל בתפקידו ואסור לשחד אותו כדי שימעל בתפקיד.

אם יש תנאי שהזמינו שעון ללקוח שהזמין ולא שילם מקדמה, מותר ללקוח אחר לשלם ולקחת את השעון, כיון שהמדיניות שהם לא מתחייבים לשמור ללקוח שלא שילם מקדמה. וכל עוד שלא שילם הרי זו הזמנה גרידא, ומותר ללקוח אחר לקנות את השעון. 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל