לתרומות לחץ כאן

נכנס בלא רשות לחצר והוזק ושימוש בכספי הקדש

שאלה:

התכוננתי לנסוע ברכב של הכולל על מנת לתקנו, ובעשותי רברס בחצר הכולל פגעתי ברכב שחנה בחניית הכולל ללא רשות! [יש שלט על איסור חניה במקום לאנשים זרים] והרכב החונה נפגע, האם חייבים לשלם את הנזק? והאם אני יכול לשלם מכספי הכולל. כיון שנסעתי בהתנדבות לטובת הכולל?

תשובה:

שלום וברכה,

יש לשלם לניזק את הנזק שנעשה, ולמרות שנכנס שלא ברשות, אך כיון שראו אותו שחונה שם אסור להזיק אותו, ולמרות שיש רשות להוציאו אין רשות להזיקו.

הנהג שפגע חייב לשלם מכספו, כיון שהוא הזיק בנסיעה דינו כמזיק בידיים. ואם הרכב היה ניזוק לא היה נידון במזיק אלא כשומר.

בהצלחה.

מקורות:

כתב השולחן ערוך סימן תכא סעיף ו: "בכל מקום שחובל בחבירו בכוונה חייב בה' דברים, אפילו נכנס חבירו לרשותו שלא ברשות, וחבל בו והוציאו, חייב; דנהי שיש לו רשות להוציאו, אין לו רשות לחבול בו". ולפ"ז רכב שנכנס לחנייה שלא ברשות וניכר שחונה שם, אם הזיקו אותו חייב המזיק לשלם. 

לגבי חיובו של הנהג כיון שנהג ברשות, אין דינו כמזיק בידיים אלא כשומר, ולכן אם לא פשע לא ניתן לחייבו. וראיה לזה מהמשנה (ב"מ פב, ב) המעביר חבית ממקום למקום ושברה ר' יהודה אומר ש"ח ישבע ש"ש ישלם. ומפרש בגמרא שנתקל לאו פושע, ודומה לגניבה ואבידה, ש"ח פטור מתשלומים וחייב שבועה. וש"ש חייב לשלם. וקשה מדוע פטרו ש"ח שהעביר חבית, הרי כיון שנשברה החבית מתחת ידו נחשב למזיק בידיים, וגם ש"ח יתחייב. כתב בתוספות ר"פ [והובא בשטמ"ק] (ב"ק כז, א) וז"ל: "ותירץ ריב"א דכיון דהוי שומר חנם לא שייך בו דין אדם המזיק, שהרי עליו מוטל להתעסק בדבר, ולכך לא מחייב רק בפשיעה. אבל אדם דעלמא מה היה לו להתעסק בדבר כיון שאינו מוטל עליו, לכך חייב בכעין גניבה ואבידה. עכ"ל.

מבואר שאם קיבל לנהוג ברכב והזיק את הרכב השאול תוך כדי נהיגה, אם לא התכוון להזיק, גם אם נהג ברשלנות אין דינו כמזיק בידיים, אלא כשומר שאם פשע חייב לשלם ואם היה בשוגג גמור פטור. וכ"ז בנזק של הרכב השאול, אבל לגבי נזק של אחרים חייב לשלם כיון שכלפי אחרים הוא המזיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל