לתרומות לחץ כאן

עיון בכתבי ופלפולי האחרונים

שאלה:

שלום , אני לא בטוח שאני מנסח נכון את השאלה אבל אנסה, שאלתי כמה פעמים פה באתר לגבי עיון בשו"ת של האחרונים .
כלומר במקום ללמוד דף יומי לשבת ללמוד "מנחת שלמה", "יביע אומר", "ציץ אליעזר" וכו. ותמיד אתם, הרבנים החשובים עניתם לי , שזה טוב לעיין אבל בטח שלא במקום ללמוד גמרא, אם זה בא זה על חשבון זה מבחינת הזמן הפנוי. בין השאר כי התשובה מתבססת על הבנה גבוה בדברי הפוסקים, שאיננה תמיד נגישה לקורא.
אבל מה לגבי חיבורים כמו של הרש"ש ושל הרוגאצ'ובר?
חיבורים אלה אינם שו"ת אלא מעין פלפולים , שנשמעים ממש כמו התוכן שמועבר בשיעור כללי בישיבה( אני מתכוון כמובן לסגנון כמו החיבור החשוב "שערי יושר".)
אם אנסה רק להתחבר בהשוואה למה שאמרתם לגבי שו"ת – אזי העניין הוא שבישיבה השיעור הכללי בא כתוספת ללימוד על הסדר…וכאשר אני קורא "שערי יושר" אני נמצא רק עם הטקסט מחוץ להקשר ..ואותו דבר לגבי הרוגצ'ובר, מצד אחד הרעיונות מאוד מובנים וחשובים מצד שני הם לא שייכים ללימוד "הקלאסי " היום יומי הרגיל. ולבסוף השאלה: מה לדעתכם מקומם בלימוד היום יומי ? כמה דגש לתת להם? למי זה מיועד?
תודה!

תשובה:

ברור שכל אלו באים רק להוסיף הסבר ועומק בגמרא שלומדים, ואין טעם לקבוע בהם את עיקר הלימוד.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לדעת הגר"ע בדיוק ההיפך הוא הנכון!
    הגמרא אינה הלימוד העיקרי כלל וכלל!
    אדם חייב לקבוע את רוב זמן לימודו בלימוד הלכה בצורה יסודית ומסודרת!
    אם אדם לומד 8 שעות תורה ביום יכול להקדיש כחצי ללימוד גמרא אבל אדם שיש לו רק שעתיים-שלוש ביום ללמוד חייב ללמוד הלכה הלכה ועוד הלכה.
    ובשבתות יטעם מלימוד הגמרא.
    אדם עלול לעבור חיים שלמים בפלפולי אביי ורבא וזה נפלא וקניין רוחני עצום.
    אבל אם אינו בקיא היטב לפחות בכל חלק אורח חיים בשו"ע כולל אחרונים, וכן בהלכות איסור והיתר בחלק יורה דעה, נכשל הוא גם נכשל ומתמלא בעוונות וחטאים ויתבע על כך דלא למד הלכה.
    אין לו לקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה.
    ופגשתי כמה וכמה תלמידי חכמים שיודעים סוגיות בשב ישר והפוך בצורה מבהילה,ויודעים ללמוד גמרא בצורה עצומה מאוד, אבל הודו שבהלכה הם חלשים והתביישו בזה, כאשר האזינו לבעלי תשובה טריים " "יורים" הלכה למעשה.
    אני מעיד על מקרים כאלה שראיתי במו עיניי

  2. אינני מכיר את הוראת הגר"ע שציינת, ומלבד זאת היא כלל לא נוגעת לשאלת השואל, התפרצת לדלת פתוחה…
    ונסדר את הדברים:
    השואל שואל האם לעיין בספרי פלפולים בלי הבסיס של הגמרא עצמה זה דבר נכון. השבנו שזה דבר שגוי, ספרים אלו נועדו להסביר את הגמרא שהיא עיקר ובזה אני מניח את מודה…. כשלומדים סוגיות הבסיס הוא גמרא, ורק גמרא! לא דיברנו בכלל על לימוד הלכה פסוקה, שים לב ששואל שנמשך ללימוד שערי יושר אינו קשור בכלל למה שאתה מעיר…
    לגבי אמירתך הנ"ל, אני קובע ברורות, שמי שילמד רק הלכה פסוקה, לעולם לא ידע להבין עיון מה הוא, לעולם יטעה בדימוי מלתא למלתא ולעולם לא יטעם הנאה בלימוד תורה. הבסיס גם של ההלכה עצמה, וגם של הלימוד העיוני בכלל, וגם של צורת האדם בעולמו היהודי, זה קביעות עיתים בגמרא. יחד עם זאת, חובה להשקיע זמן יעיל וחשוב ללימוד הלכה, כי אחרת, מה יעשה הבן ולא יחטא?! לכן יש לחלק את הזמן לשנים: נניח יש לאדםן שלוש שעות ללימוד, ילמד שעתיים גמרא בצורה טובה ולא בגירסה בעלמא, יבין וישננן לאט לאט בלי לחץ, ויהנה ויטעם טעם הלימוד, ועוד שעה ללימוד מסודר של הלכה פסוקה.

  3. אני מסכים שהבסיס לכל הפסיקות היא הגמרא,ושלימוד בעיון אמיתי מתחיל מהגמרא.
    אבל איני מסכים שמי שלא לומד גמרא לעולם לא יטעם טעם הנאה בלימוד,זה מאוד אישי ומשתנה ותלוי בבן אדם.
    ולגבי החלוקה,נניח שיש 3 שעות,אז לדעתי שעתיים הלכה בעיון ושעה דף יומי וזה מצויין.
    מה שכבודו כותב שצורת האדם בעולם היהודי זה קביעת עיתים בגמרא,זה מצוי מאוד בישיבות ליטאיות.
    אבל בישיבות ספרדיות העיקר הוא הלכה ופוסקים!

    אגב כדי ללמוד הלכה בעיון אפשר להתחיל מהסוגיה בגמרא,רשי ותוספות בקצרה ומיד לגשת לבית יוסף ולראשונים ואז לאחרונים ולהלכה למעשה.

    קח לדוגמא אדם שסיים את השס עשר פעמים בחייו בבלי וירושלמי על סדר התלמוד מבלי לראות פסיקות הלכה למעשה שיצאו מהסוגיות האלה, ואינו יודע הלכה כיוון שזלזל בה חלילה (הסתפק בקריאת הלכות פסוקות פה ושם), מצבו לא טוב.

    גדול תלמוד שמביא לידי מעשה

  4. כל מה שכתבת ידידי הרב שגיא אינו קשור למה שאני כתבתי… נתחיל לאו דוקא לפי סדר, מה שכתב שהעיקר בישיבות הספרדיות הוא לימוד הלכה ולא גמרא, הוא פשוט לא נכון, תעצור את הבחור הראשון שאתה פוגש ברחוב ותשאל… לומדים שלושה סדרים כמעט כל היום גמרא… בדוק כמו בישיבות האשכנזיות. יש הבדלים בחלק מהמקומות לגבי אופן לימוד הגמרא יותר פשט וכו', אבל לימוד הגמרא הוא ערך בפני עצמו.
    כשכתבתי טעם והנאה בלימוד לא התכוונתי ללימוד דף יומי שעה לדף שלם, בזה מעט אנשים מקבלים הנאה אמיתית. זה חשוב ויש סיפוק של הספקים, אבל אם לא לומדים בעיון וחוזרים ויודעים, אין הנאה ממשית.
    הצורה שנתת ללימוד הלכה היא נכונה, אבל מלימוד אמיתי כזה מספיקים מעט מאוד הלכה, אלא אם כן כוונתך רק לעיין בגמרא ובראשונים ומיד להגיע להלכה.
    הקיצוניות שהצגת בסוף דבריך לגבי אותו אדם וכו', אינה כלולה בדברי, וכל בר דעת מבין שיש לשלב וכך כתבתי גם אני.
    באותה מידה אני יכול לקבוע שמי שישב כל ימיו וקרא שוב ושוב ילקוט יוסף בלי ללמוד גמרא בעיון והלכה בעיון, אולי עולם הבא יהיה לו, אבל עולם הזה בטח שלא…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *