לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על קרמבו

שאלה:

שלום.
כמה קרמבואים צריך לאכול כדי להתחייב בברכה אחרונה? הרי הקצפת עצמה היא ממש אוויר, או שמחשיבים את הנפח כמו שהוא ולפי זה קרמבו אחד מחייב ברכה אחרונה?

תשובה:

בס' שערי הברכה נקט שבקרמבו אחד יש שיעור כזית, כלומר, אין כאן אוירים גדוים שלא מצטרפים, אלא זו קצפת וכך הוא המירקם שלה, ובקרמבו אחד אם נאכל בתוך כדי אכילת פרס יש לברך בורא נפשות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. קשה לי מאוד עם התשובה מחילה.

    ראשית,קצפת של קרמבו יש בה ספק אם נחשבת מוצק לעניין אכילת שיעור ואולי דינה כמשקה בכלל ואין שם רביעית.

    שנית, יש אווירים רבים מאוד ולא הגיוני ללכת בזה לפי נפח,מדוע להכניס את הראש בספק ברכות,בחשש איסור תורה?
    ירא שמיים ישתה רביעית מיץ ויברך נפשות כירא שמים ויצא מהספקות האלה

    אני לא מכיר בן ספרד אחד שהיה מברך נפשות על קרמבו

  2. דיברנו בזה כבר בעבר, אכן תיארתי לעצמי שכך תגיב, עכ"פ דברינו אלו הם לפי הכלל הנפוץ שרק אוירים גדולים אינם מצטרפים אבל כאן שזה המירקם וסוג המאכל, מברכים ברכה אחרונה, ועכ"פ הבאנו שכך הובא בס' שערי הברכה המעיין יעיין והבוחר יבחר.

  3. אני אפילו לא מדבר על שיטת הגר"ע, אלא גם פוסקים אחרים שמודים שיש לצרף אווירים,מדברים ר
    על אווירים שאינם ניכרים לעין! ובקצפת של קרמבו ודאי שרואים בעין שהכל מלא בועות וחללים!
    וכתב הגאון הרב אופיר מלכה בספרו על הלכות ברכות כך ולהלן לשונו:
    "אם מדובר במאפה שיש בו חללים הנראים לעין כמו בבמבה,אין לצרפם לנפח כזית,אך אם החללים מאוד קטנים עד שאינם נראים לעין כמו בעוגת טורט,נחלקו הפוסקים האם יש לצרפם לשיעור כזית היות ואינם נראים"
    ואגב שיטת הגר"ח נאה שיש למעך את המאכל כדי לדעת את נפחו האמיתי גם כאשר האווירים אינם נראים לעין וכך פסק האור לציון!
    אבל כאן בדידן בקרמבו נראים האווירים אז קל וחומר!

    איני מבין איך כבודו לא חושש לשיטות האלה, ומדובר כאן בענייני ברכות ובהוצאת שם שמיים בפיו.

    אבל נראה שלא אצליח לשנות מאומה וכבודו על משמרתו עומד בתוקף,אבל לפחות ראוי לענ"ד לציין בתשובה שרבו השיטות האוסרות לברך.
    ואני מכבד את כבודו אבל פוסקים רבים אינם מסכימים עם שיטת כבודו,ולא אני אישית (הקטן שאיני ראוי ואיני כדאי) מתנגד

    אגב גילוי נאות,הרב אופיר מלכה בסוף הספר בלוח הברכות(סדר מופתי של לוח ברכות לפי א-ב של למעלה מ2000 מאכלים) כותב שברכה אחרונה על קרמבו היא נפשות,ובנימוקים למטה כותב שזה בגלל השוקולד בצירוף עם הביסקוויט (אבל ידועות השיטות האוסרות לברך נפשות על מאכל שברכתו האחרונה מעין 3)
    והרב אופיר כותב שם בפירוש שלבני ספרד נכון שלא לברך נפשות על מאכל שאינו מצריך לעיסה בפה)

  4. הקרמבו שאני מכיר אין בו אפילו חלל קל, יש בו מירקם קצפתי אבל זה מלא לגמרי, האם אני טועה?
    לגבי צירוף השוקולד לביסקויט בעיני ברור שזה עדיין לא כזית.

  5. קניתי היום קרמבו של שטראוב במיוחד כדי לבדוק ואכן האווירים בקושי נראים לעיין.
    מכל מקום מידי ספק לא יצאנו ויש פוסקים שאוסרים לחשב אווירים גם אם אינם נראים בחישוב הנפח.
    וכאמור מי שרוצה לסמוך לברך ברור שיש על מי לסמוך אבל לומר שזו ההלכה הרווחת קשה מאוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל