שאלה:
שבוע טוב, אודה לכם מאוד על תשובתכם בכמה שאלות:
1.
א.ועד הבית של הבניין שלי התקין דלת לכניסה האחורית של הבניין עם קוד כדי למנוע כניסה ומעבר של עובר ושבים , האם מותר להשתמש בדלת זו בשבת? נאמר לי שהמנגנון מכני ולא אלקטרוני.
ב.אם הם לא נהגו כדין ולא מצאו דלת שמתאימה לשימוש בשבת (מה שלא סביר כי חלק מהדיירים דתיים ) נניח התרשלו בבדיקה ההלכתית, האם מותר לי להשאיר את הדלת פתוחה רק בשבת נגד דעתם כדי שאוכל לחזור דרכה?
יש לציין שהכניסה דרך הדלת האחורית מקצר את הדרך לבית בכמה דקות .
2.בשבת אצל אימי מורתי החילונית המזגן היה מופעל בשוגג על אוורור במקום על חימום, ואימי בקשה בתחינה את עזרתי כי קר לה מאוד (רק שנינו בבית ושאר ילדיה חילוניים אינם בבית), איך ניתן לעזור לה כאשר אני יודע בדיוק מה צריך לעשות מבחינה טכנית אך מנוע מפאת השבת.
3.התחלתי לומר פסוקי דזמרה בבית , ובטעות התחלתי לומר ברכות קריאת שמע של בוקר ואז שמתי לב לטעותי( לכתחילה אני כמובן רוצה להתפלל עם הציבור בבית הכנסת תפילות אלו ושמונה עשרה). האם להמשיך כי כבר התחלתי את הכל ולהתפלל שמונה עשרה בבית כדי שלא יהיה שם שמים לבטלה או שנאמר להפסיק (ושם השמיים לבטלה בשוגג) ואשלים עם הציבור כמו שהתכוונתי לכתחילה.
תודה!
תשובה:
שלום וברכה
1. אם זה אכן מכני אין בעיה, מאוד ניכר אם זה מכני או דיגטלי, אתה יכול לבדוק זאת. אתה יכול להשאיר פתוח אבל זה לא יעזור, השכן הראשון שיעבור יסגור את זה…
2. ברור שאין לעזור לה לחלל שבת, תאמר בנעימות לאמא שיהודים מוסרים נפש על חילול שבת, וזה בלתי אפשרי.
3. תמשיך עד סיום הברכה ואז תלך לבית הכנסת ותמתין בליט להפסיק בדיבור עד שהציבור יגיע לשם ותמשיך עמהם.
שבוע מבורך.
תודה!
לגבי 2, המזגן, הוא כבר היה מופעל יתכן והשינוי ממצב מאוורר למצב מחמם הוא דרבנן ייתכן ולא, כך או כך אני מבין שזה לא משנה.
לגבי הדלת, אני יכול לסמוך על ההבנה האינטואיטית שלי האם זה מכני או לא וזה מספיק?
לגבי 2 כדאי גם להציע לו פתרון,ברור שאין לו לחלל שבת,אבל אפשר בהחלט לקרוא לגוי שיעשה איסור דרבנן שכזה (לדעת רוב הפוסקים הדלקת מזגן איסור דרבנן) והשימוש בגוי גם הוא דרבנן,והכל חולים אצל הקור.
לא משנה.
זה מנגנון אחר, המכני זה לחיצים קשים כאלו שנתפסים, הדיגיטלי זה כמו של טלפון.
נכון מאוד, אם יש גוי יש להקל.
בס"ד. לגבי קוד מכני של דלת, בשו"ת קול אלי.הו אוסר בשבת משום תוקע, "ע"י התקיעות שתוקע יוצר חיבור שעל ידו הדלת נפתחת" (ובהערות :" שע"י הלחיצה נוצר במנגנון כלי לפתיחת דלת" ). האם יש סברא מפורשת בפוסקים להתיר ? תודה.
תוספת לתגובתי הקודמת דעת קול אלי.הו : "אבל בפתיחת מנגון מכני ע"י לחיצה על הלחצנים יוצר מצב חדש בתוך המנעול ויש בכך יצירת כלי, ועוד שהלחיצה תוקעת את הברזלים בתוך החריצים, ובמנעול המחובר לדלת חמור הדבר יותר, כיון דהוי מחובר לקרקע." אשמח לתגובתכם על סברא להתיר. תודה
ממה שאני ראיתי בחלקת יעקב ג קנ ובתפארת אדם סי' לג דנו להחמיר רק במנעול עם גלגלת מספרים שעל ידי תקעיה מחברים ביניהם ומרחקים, ובזה חששו לכותב או בונה, אבל הקוד המצוי היום שיש רצף מספרים שכל אחד מהם הוא סתם כפתור ועל ידי לחיצה על סדר מסויים של מספרים הדלת נפתחת, לא נראה שיש חשש כל שהוא.
את השו"ת קול אליהו אינני מוצא, מי המחבר?
מחילה עתה ראיתי, הרב מרדכי אלי'הו זצ"ל.
לצערי אינו נמצא באוצר החכמה ואינני יכול לעיין.
השאר תגובה