לתרומות לחץ כאן

קריאת מגילת אסתר – מכוון בהמלך לקב"ה

שאלה:

האם מי שקורא 'בלילה ההוא נדדה שנת המלך' ומתכווין לה'- לא יצא י"ח.??
כיוון שזה לא פשט המגילה
בשל העובדה שזו הפקעה מפשוטו של מקרא.
זו לא בעיה של כוונה. זו בעיה של פירוש המילים ולמעשה קריאה של מילה אחרת (על אף שמדובר במנגינה בלבד).
על כן, אם אכן זה כך – לא יוצאים ידי חובה כי קראו מגילה אחרת. לא את זו שכתובה.
לא מדובר כאן על כוונה.
בוודאי שאין חובה להתכוון לפירוש כלשהו.
הטענה שאני מעלה היא שמדובר במילה שונה לחלוטין.
ההקבלה היא למקומות שבהם כתוב בתורה עצמה ״אלוהים״, והקורא מתכוון לקב״ה בעוד שמדובר במילה הנמחקת, כגון: אשר ירשיעון אלוהים, וכדו׳.
מדובר אפוא במשמעות הקמאית של המילה.
אם טוענים שגם בקריאה בתורה, המתכוון במילה ״אלוהים״ לקב״ה גם כשהיא נמחקת – מה שאמרתי על המגילה לא רלוונטי.
אולם אם מסכימים שכיוון שלא מדובר בפירוש, ולא מדובר בכוונה, אלא מדובר במילה שונה לחלוטין – יש מקום לטענתי שהתכווננות רק למלכו של עולם ב״המלך״ וביטוי הדבר על ידי המנגינה – עלולה להיות קריאת מגילה אחרת ממה שכתובה.

תשובה:

שלום וברכה

מסופקני בכך. הרי זה ברור שמי שלא כיוון בכלל, או שהוא כלל אינו יודע את פירוש המילים, יוצא ידי חובה, ככל שהוא קורא בלשון הקודש, זו הלכה פסוקה וברורה. ממילא, אם הוא טועה בפירוש מילים, זה היינו הך. ולומר שלכוון למלך העולם זו "כוונה הופכית" הגרועה מאי כוונה כלל, לא ברור לי, בדרך כלל מצינו כוונה הופכית לגבי עצם הרצון לצאת ידי חובה, ולא לגבי כוונת פירוש אחר, אני מניח שאם אחד סתם יטעה בהבנת איזה ענין במהלך המגילה לא תגידו שלא יצא ידי חובת קריאתה, ממילא אנחנו כבר קרובים לסיפור הזה. צ"ע. ומכל מקום ברור, שככל שהוא מכוון כך לא בגלל שלא היה מעולם בגן חובה, וישר קפץ לבית מדרש לקבלה, אלא משום שהוא יודע שעל פי סוד רמוז כן מלך מלכי המלכים וחשוב לו לכוון על פי סוד, באופן זה פשיטא שיוצא ידי חובה. אמנם לא נכון הדבר כך לעשות, והכוונה הפשטית כרגע היא הנדרשת, אבל באופן זה ודאי מחשבתו אינה סותרת לפשט, ומעולם לא היתה כוונתו להפקיע את הפשט. וכיון שאני בטוח שבזה מדובר, אין לומר שלא יצא ידי חובה. 

[לפני כעשרים שנה נקלעתי למנין של חסידי ברסלב בליל פורים, והבעל קורא שם ביקש לקרוא ממגילתי שהיתה נראית בעיניו נאה ממגילתו, כך עמדנו יחד על הבימה, ואכן ראיתי את אבריו דא לדא מירתתן בכל קריאת המלך, והעלתי בפניו ספק זה שהעלית, אף שלא חשבתי שבאמת יש בזה בעיה לדינא..].

ברכה והצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל