שאלה:
האם יש 'מקור' שמתיר ללמוד תורה אחרי תפילת ערבית לפני הקידוש.
התפילה נגמרת בחמש וחצי, ורוצה ללמוד שעה. ואז לקדש
תשובה:
בשו"ע בתחילת סי' רעא מובא שיש למהר לסעוד מיד, ובמשנה ברורה שם מבאר שהרעיון הוא לעשות זכרהו בכניסתו ממש ככל היותר, ולא להשתהות. כך שההנהגה הראויה היא כן לחזור הבית מיד לאחר התפילה ולקדש. מי שעייף אחרי הסעודה וקשה לו ללמוד יש שתי עצות שלי אישית מועילות: 1. לצאת מהבית ללמוד בבית הכנסת, זה מעורר [אישית אני לא אוהב, מאוד אוירה שבתית לי ללמוד דוקא בסלון הבית עם כוס תה כשהמשפחה ברקע]. 2. ללמוד מעט ולישון יחסית מוקדם, ואז לקום בשעה 4:00 -5:00 לפעמים אפשר ללמוד עוד לפני ותיקין לפעמים זה כבר התפילה, ואז אחרי התפילה אפשר ללמוד שלוש שעות בנחת עד הסעודה. זו העצה המועדפת עלי בדרך כלל [כמובן תלוי אם הבחורים בבית ועוד].
ואמנם עי' שם בבאר היטב ועוד שעל פי הסוד אדרבה יש עדיפות לאחר את הקידוש על מנת שהקידוש לא יהיה בזמן מזל מאדים,וכמו שנוהגים כמה קהילות חסידות וכגון חב"ד.ויתכן שסומכים לקיים את הזכרהו מן התורה בתפילת מעריב .ויש שמעולם ענין זה מעדיפים לקדש יותר מוקדם וממילא הקידוש יצא לפני שמתחיל מזל מאדים.
במשנה ברורה שם מבואר שאם אינו תאב לאכול יכול להמתין מלקדש עד שירעב.
נכון אבל זה לא הנושא כאן, וכמו כן יש להזהר כבר ביום שישי שלא לאכול באופן שלא ירעב.
במחילה,האם תגובת הרב שליט"א התיחס גם למייל שלי,או רק לשואל שהיה אחרי? תודה רבה.
רק לזה שלאחריך, בנוגע למה שאתה כתבת זה ודאי נכון וכל אחד כמנהגו ולפי עונות השנה.
השאר תגובה