לתרומות לחץ כאן

מוצר שנפגם בעת הקניה

שאלה:

שלום,
קונה במכולת הניח יוגורט בעגלה שלו, וכשאח"כ הניח ע"ז דברים אחרים, נגרם בטעות חור במכסה של היוגורט (ולכן צריך לזרוק את זה כדי שלא ישפך). האם חייב לשלם, או שמניחים שבעל המכולת מוותר ע"ז?
וכן, אם אכן חייב לשלם- אם הוא רק ראה את החור כשהגיע לשלם, וע"כ יש ספק מסוים שאולי החור היה שם לפני שלקח את המוצר, האם פטור, או שנאמר שמכיון שרוב הסיכוי היא שהחור לא היה שם מקודם אלא הוא עשה את החור, חייב לשלם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

קונה שקנה יוגורט ובמשך הקנייה מגלה שיש חור ביוגורט ומסתפק אולי החור נעשה על ידו, אם הניח חפצים כבדים על היוגורט בצורה שסביר להניח שהוא עשה את החור – חייב לשלם. ולא יכול להיפטר בטענה שאולי מוחלים – אא"כ ידוע לו שמוחלים.

אם יש לו ספק אמיתי אם המום נעשה על ידו, לדעת המחבר פטור מלשלם. ולדעת הרמ"א חייב לשלם. ויכול לומר קי"ל כדעת המחבר ולא חייב לשלם – אם עדיין נמצא בחנות. 

אם ברור שהמום היה לפני שקנה, לכו"ע יכול להחזיר את המוצר. 

בהצלחה.

מקורות:

אדם שקנה מקח ונמצא בו מום ולא יודע אם המום היה בשעת המכירה או נעשה אחרי המכירה, יש כלל בהלכה 'כאן נמצאו כאן היו' – במקום שבו נמצא המום מחזיקים שאז נעשה המום. ונחלקו הרי"ף והרא"ש בביאור החזקה 'כאן נמצאו' האם הולכים לפי המקום המציאותי – ביתו של המוכר או ביתו של הקונה – או שהולכים לפי הרשות הקניינית. לדעת הרי"ף הולכים אחר המקום שבו נמצא המום, ולכן אם המום נמצא בחנות – במקום של המוכר, מחזיקים שהמום נעשה ברשות המוכר. ואם המום נמצא בבית הקונה מחזיקים שנעשה אצל הקונה. ולפי דעת הרא"ש הולכים לפי הרשות הקניינית, ואם הקונה עשה קניין מחזיקים שהמום נעשה ברשותו. ולכן אם נמצא מום במוצר ומסתפק אם היה המום בתחילה, מחזיקם שנעשה ברשות הקונה, כיון שכבר הגביה את המצר ועשה בו קניין. המחבר (סימן רכד) פסק כדעת הרי"ף והרמ"א פסק כדעת הרמ"א.

מסתבר שאם השתמש בצורה שסביר להניח שהוא עשה מום לא נחזיק שהמום היה ברשות המוכר, ולכן אם קנה יוגורט והניח דברים כבדים ואח"כ גילה שהיוגורט התפוצץ, יש להחזיק שנעשה ברשותו ולא ברשות המוכר. אבל אם לא עשה מעשה שאמור להזיק, ונמצא מום בחפץ ויש לו ספק מתי הגיע המום – לפי דעת המחבר אם הוא עדיין בחנות לא צריך לשלם על המוצר. ולפי דעת הרמ"א חייב לשלם. ולהלכה יכול לומר קי"ל כדעת המחבר ולא חייב לשלם, אם נמצא המום בעודו בחנות. [יש שטוענים שהקניין על המוצרים נעשים רק בשעת התשלום ולא בשעת ההגבה. ולא הבנתי דבריהם].

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. במחילה מכבוד הרב עפר אני תחת כפות רגליכם אך אני הקטן דווקא לא הבנתי למה שיקנה בחנות הרי עדיין יש לו אפשרות להחזיר למדף וכן כשיגיע לקופה ויגלה שהמחיר לא תואם את המדבקה שאין לו את הארנק וכדו' הוא ישאיר את זה שם. כמו"כ אסור לו לאכול לפני התשלום ומותר לו להחזיר בלי לעשר קודם

  2. יש שטענו כך שאם יכול להחזיר הרי זה סימן שלא קנה. ואני שואל אותך, אם אני רואה אדם שהניח בעגלה יוגורט ונגמר במדף היוגורט מותר לי לקחת מהעגלה שלו, הרי הוא עדיין לא קנה וזה שייך לסופר. כמובן שתענה שהאסור מדין עני המהפך, אבל לי נראה שזה איסור גזל כיון שזה קנוי לקונה שעשה הגבהה. והעובדה שיכול להחזיר זה תנאי שאם יתחרט יכול להחזיר. כמו כל קונה שיכול להחזיר תוך 14 יום. ולכן גם יכול לאכול בסופר את המוצר ואח"כ לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל