לתרומות לחץ כאן

בית דין מיוחד מהו?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

רחמנא ליצלן לפעמים שומעים שאדם דתי ואפילו רב שהיה מוחזק ככשר עזב את דרכי התורה וכבר עבירות חמורות ביותר ושימש תפקידו הציבורי ושל שררה כדי להתעלל בנשים נערות ואפילו קטנים רחמנא ליצלן, או לצוות להרוג אנשים שאינם טובים לפי דעתו ללא ראיה תורני ואין צריך לומר אף אם היה 100% חייב מיתה אין בית דין דנים דיני נפשות מאז כמה אלפים.

ואז עושים בית דין מיוחד כדי לקבל תלונות כמה וכמה נשים שהוא עשה מעשה נגד רצונם ומדובר בהרבה מקרים גרועים ביותר אשת איש קטנות וכו'. מ"מ אל פי דין תורה אין ב' עדים המעידים על גוף המעשה ושנתנו התראה כדין תורה אלא מבין אני שמדובר בהוראת שעה למיגדר מילתא ולהפסיק הרשעים מלהשתמש מן תואר רבני או ציבורי לאנוס לפתות אנשים ולעשות עוולה.

אז השאלה איך זה עובד הענין זה של בית דין מיוחד לזה? מתי אומרים הגיע זמן לעשות זה ומזמינים האדם שמספרים מעשים נוראים?

כמה פעמים צריך לקרות כדי שיחליטו על זה? מה סוג של ראיה או דבר שהוא גילוי מילתא שעליו סומכים?

אני מניח שקיימים בתי דינים מיוחדים אלו אחרי משא ונתן עם רבני גדולי דור ואז מגיעים להסכמה למיקם בית דין המיוחד.

אשמח לקבל חוות דעת, ובעזרת ה' נקווה שלא יהיה עוד צורך לזה שאנשים רק יעשו הטוב והישר בעיני ה'.

ברכה הצלחה גדולה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

אכן שאלתך טובה ונכונה. ועיקר תפקידו של בית דין כזה הוא כדי לשמור על תקנת הציבור ולא באמת להגיע לבירור האמת לבדה מבחינת עונשו של אותו אדם, שזה בלאו הכי לא כל כך בידינו כיום. חובה שבית דין כזה יוקם בהסכמת גדולי הדור, וישתתפו בו דיינים חשובים שבוחנים את הדברים בדעה בינה והשכל, ולא כאלו שכבר חרצו את דינו של אותו אדם עוד לפני שבא לפניהם. כמו כן אין סמכות לרב מקומי כל שהוא לתבוע אדם כזה לבוא לפניו ככל שאיננו מתלמידיו ומבני קהילתו והוא אינו מכיר אותו, אלא גדולי הדור הם שיקבעו הרכב כזה בלבד. אותו בית דין ינהג בעדינות ובשום שכל ולא בקולות וברקים, בודאי לא לפני שבא הדיון לפניהם, כיון שגם אם אותו אדם חטא בני ביתו, ילדיו ונכדיו לא חטאו. לצערנו אנחנו עדים לפעמים לתופעות של חוסר זהירות בענין זה. וכמו בכל דבר, חשוב מאוד שתהיה הנהגת גדולי הדור משפיעה ולא איש הישר בעיניו יעשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל