לתרומות לחץ כאן

ברכה על חצ׳פורי / מאפיה ממולא מבצק לחם

שאלה:

מה מברכים על חצ׳פורי? מזונות או המוציא?

תשובה:

ככל שמדובר בבצק של לחם, ולא בכזה שנילוש בהרבה שמן וכדומה [כמו בורקס], אלא שהוא ממולא בגבינה, נחלקו הדעות מה ברכות:  יש אומרים שברכתו ‘מזונות’, שהרי אחת ההגדרות לפת הבאה בכיסנין, הוא שהמאפה ממולא, ואף כאן, כיוון שהכניסו בתוך הלחם מילוי של גבינה, אין רגילים לקבוע עליו סעודה וברכתו מזונות.

אולם אחרים חולקים וסוברים, שרק מיני מאפים שמילאום במיני מתיקה נחשבים פת הבאה בכיסנין, שברכתה מזונות. אבל אם המילוי הוא מהמינים שרגילים ללפת בהם את הפת, כדוגמת בשר או גבינה, רגילים לקבוע עליו סעודה, וברכתו המוציא, וכך משמע משו”ע קסח, יז.

למעשה, הכריען האחרונים שהדבר תלוי בייעודו של המאפה. אם הוא מאפה שרגילים לקבוע עליו סעודה דינו כלחם, וגם כשאוכלים ממנו מעט מברכים המוציא וברכת המזון. ואם הוא מאפה שרגילים לאוכלו כקינוח בין הארוחות, ברכתו ‘מזונות’ ו’על המחיה’, ורק כשקובעים עליו סעודה מברכים ‘המוציא’ וברכת המזון. וכתב המשנה ברורה, שבדרך כלל מסוגי מאפים אלו, מאפה גדול נועד לקביעות סעודה, וקטן נועד לקינוח.

מקורות:

ראה מגן אברהם קסח מד וט"ז שם, ושו"ע הרב שם סי' י וכף החיים ס"ק קלז, ומה שהכריע בזה בהיאור הלכה שם בסוף הסימן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל