לתרומות לחץ כאן

ברסלב לבעלי תשובה – טוב או לא?

שאלה:

שלום הרב,
רציתי לדעת מדוע הרבה רבנים לא ממליצים לבעלי תשובה ללכת לכיוון ברסלב ולמה באופן כללי מתייחסים אליהם אחרת משאר החסידויות, אני מבינה שיש בברסלב קבוצה שאינה מתנהלת על פי דעת תורה אבל מן הסתם היא לא משקפת את הכלל. הדרך של ברסלב מאוד עוזרת לאדם ליצור קשר חי עם הקב"ה ולא לקיים מצוות מתוך הרגל.
אשמח לתשובה בעניין ותודה רבה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

אנחנו לא מביעים דעות על קבוצות וסגנונות, גם לא נכון לייעץ בהוראות כוללניות וכל אדם חייב להיות מחובר למה שעושה לו טוב ומחבר אותו.

מה שמרתיע רבנים בנושא של ברסלב, באופן כללי, הוא שקיימות שם קבוצות גדולות מאוד וקולניות מאוד, שחזרו בתשובה באופן בלתי מכוון, ואנשים שם נותרו עם המון הרגלים ושיח מהעבר הלא טוב ונכון שלהם, חלקם אפילו מרובד אנושי נמוך ואין כאן המקום לפרט, והם נתקעו באמצע הדרך, ללא לימוד תורה מסודר, ללא יד מכוונת, ומקבלים את סיפוקם באי אלו פעולות כביכול חסידיות בסגנון התפילה ובסגנון של האמונה בה', שפעמים רבות נובעת מחוסר רצינות, חוסר אחריות במסווה של אמונה, כך הם חיים לא טוב ונכון מבחינת עבודת ה', לימוד תורה, ואפילו מבחינת זוגיות ופרנסה. כך רבים מהם נשארים בשולי החיים ומגדלים ילדים שנזרקים לשולי החברה ופעמים רבות גם יורדים מהדרך.

אין לכל זה קשר עם השדרה הכללית הותיקה של חסידות ברסלב היפה, של יהודים ירושלמים או טבריינים, עדיני נפש ואצילי רוח, אברכים יקרים יראי שמים, שעובדים את ה' בתמימות בשיטת רבי נחמן, אלו חסידי אמת, אבל מה לעשות שרוב בעלי התשובה, בעיקר אלו שאינם בעלי העמקה רבה מידי, נסחפים דוקא למקומות הלא מודרכים ונשארים עם המון שגיאות ובאמצע התהליך וחבל… יש הרבה להאריך בנושא הזה אבל אין כאן המקום, העיקרון ברור. היום בעל תשובה שנקלע לנושא של ברסלב כמעט לא נתקל בברסלב האמיתית השורשית, אלא רק בזו המונהגת על ידי רבנים שהם בעצמם בעלי תשובה לא מאוד ותיקים שבעצמם לא הספיקו לצבור הרבה לפני שהתחילו להנהיג את תלמידיהם וזה יוצא לפעמים לא טוב ונכון. לכן, כמו בכל דבר, תלוי מה עושים וכיצד… בעל תשובה שמתחבר לתלמידי חכמים אמיתיים שעובדים את ה' תוך ניהול חיים נורמטיביים מעורים בין הבריות בכל התחומים בלי שום משחקים וטריקים ומיסטיקה, אלא עבודת ה' רצינית באמת מתוך פנימיות, יהיה הרבה יותר מודרך ומכוון בסופו של דבר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    קשה לי מאד לראות אותך מתבטא בנושא של ברסלב אך ללא ידיעה אמיתית (כך נראה לפי הנכתב).
    1. רוב בעלי התשובה שמתקרבים לברסלב הם עושים את זה באמצעות משפיעים גדולים שמלווים אותם בצורה טובה ואיכותית אך הם לא מוכרים כי הם אינם קולניים. המעט שנסחף אחרי קבוצות בסגנון שהרב מדבר עליהם הם הקולניים.
    2. דבר נוסף, לגבי אותם בעלי התשובה שחזרו בתשובה ללא מכוון והם מתנהגים ונוהגים בצורה מוזרה. אולי הם התקרבו ליהדות רק בעקבות אותם רבנים ואם היו מגיעים אליהם אנשים מיושבים הם לא היו נמשכים והולכים אחריהם.
    ואולי עדיף שהם יאמינו בהשם בצורה מסויימת, יתפללו שלוש פעמים ביום, יניחו תפילין וישמרו שבת, מאשר לא ישמרו כלום.

    יש אנשים שדרך אותם משפיעים מתקדמים ואכן משנים את דרכם.

    קשה לי מאד שלא הצלחתם לראות את הטוב שבאותם קבוצות ובוודאי שלא ללמד עליהם זכות

  2. אין לי ביקורת על אף אחד, ואינני טוען כנגד אף אחד, שואלת נערה על מי שכבר חזר בתשובה, רק הוא נמשך לקבוצות בברסלב שלדעתו עובדות עם יותר פנימיות, למה יש רבנים שמתנגדים, הסברתי שההתנגדות נובעת בגלל קבוצות קולניות, סוחפות, שגורמות לבעלי תשובה להשאר תקועים במשבצת שלהם בלי התקדמות רוחנית אמיתית, ובלי השתלבות בעולם התורני ובחיי המעשה, וזה חבל מאוד מאוד. יחד עם זה הדגשתי ולכן גם יצרתי הדגשה בטקסט כדי שלא יאמרו מה שכתבת שלא בצדק, שאינני מכיר את חסידי האמת, שאגב גם לגבי משנתם יש מחלוקת לגיטימית מזה דורות, אבל זה כלל לא מפריע לי ולא נכנסתי לכך,הם אנשי אמת ואנשים מהישוב וזה הכי שחוב לי, משולבים במסגרות תורניות מתקדמים, חיים חיים נורמלים וזה מה שחשוב..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל