לתרומות לחץ כאן

א.שובבי"ם ב. תיקון חצות ג. סיגריה אלקטרונית

שאלה:

א. מה ההנהגה המקובלת לשובבי"ם לאותם שלא זכו לנהוג באורחות חייהם ע"פ הקבלה וכד'.
יש הנהגות ידועות שראויות לכל אחד?
ב. מדוע כמעט שלא שומעים היום על העושים תיקון חצות. אחרי שהוזכר בשו"ע.
האם ראוי לכל אחד לעשות את זה כל לילה. והאם במידה והולכים לישון לפני חצות, ניתן לעשות זאת קודם?
ג. שמעתי היום שיש רב שאמר שאסור לעשן סיגריה אלקטרונית בצום, לא ראיתי הפסק אך אני מניח שזה מחמת שיש ממש אדים שנכנסים לפה.
א"כ האם זה גם מצריך ברכה וכשרות [בעבר ראיתי באתר על זה, אך האם הדברים כיום יותר ברורים?] [ראוי לציין שזה מוצר שיש אומרים שהוא מסוכן מאד. וחמירא סכנתא. אך מ"מ כיון שרבים מעשנים זאת, לכן ראיתי לשאול. ביחוד שאולי באופן חד פעמי זה יכול לעזור בצום, וקצת להקל על ההרגשה.]

תשובה:

שלום וברכה

1. כל אחד יכול להתעורר בעצמו להתחזק קצת יותר בשמירת העיניים, בלי לחץ וחרדות אבל כן להתחזק. וכמובן חיזוק בלימוד תורה תמיד במקום, שכן נאמר בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין. התיקונים על פי סוד והתעניות אכן מיועדות לאנשים גדולים מאיתנו.

2. אדרבה, בהחלט, ובדיוק ראיתי השבת שהגה"צ רבי אליהו לופיאן משגיח ישיבת כפר חסידים ועוד, היה אומר תיקון חצות לפני השינה גם כשהלך לישון לפני חצות, ולא הקפיד על חצות.

3. לדעתי מותר בתעניות ואינו חייב ברכה, באופן כללי יתכן שהנהגה ראויה היא שלא להשתמש בזה בתענית משום מעעוט תענוג, כמו שנאמר לגבי עישון סיגריות בתשעה באב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה הסיבה שהרבנים פסקו להתיר בתעניות [מעיקר הדין]
    אחרי שהרבנים ענו לי חיפשתי כעת ברשת
    וראיתי לגבי כשרות תשובה של הרב רובין שמתיר. אולם סיבת ההיתר מצד שזה עשן. אך נראה לי במחילה שטעה במציאות. כי נראה לי לי שזה לא עשן, אלא אדים שנכנסים לפה.
    וראיתי באמת מאמר מרב אחר שמצריך כשרות כי זה אדים. ולדבריו לכאור' זה גם יהיה אסור בתענית?
    מה טעם בית ההוראה החשוב דכאן שהתיר מעיקר הדין בתענית.

    מצ"ב קישור
    תשובת הרב רובין: http://bneitorah.org/PDF/Kashrut/RavRubin-KASHRUS-SigariotElectroniot.pdf

    תשובה אחרת שמצריכה כשרות:
    http://beinenu.com/sites/default/files/alonim/230_20_79.pdf

  2. לדעתי אין לדמות בין נושא הכשרות שהוא שייך גם באדים לבין נושא התענית שהוא קשור לאכילה, כדי להמחיש את הדברים, יש סוגיא של מטעמת, שלחלק מהשיטות אכילה פחות מכזית גם נחשבת טעימה שמותרת כשהמטרה אינה אכילה אלא טעימת תבשיל, אף שלענין כשרות ודאי אין היתר כזה [יש חולקים ומתירים בתענית רק לפלוט, אבל להמחשת הענין כתבנו כך].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל