לתרומות לחץ כאן

לחוש לשיטות מחמירות בקביעת זמן צאת הצום?

שאלה:

יש עניין בצומות דרבנן כמו עשרה בטבת להוציא את הצום כלומר לאכול ולשתות לפי צאת הכוכבים של שיטת החזון איש או רבינו תם לאלו שנוהגים להחמיר כך במוצאי שבתות?

יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?

תשובה:

שלום וברכה

בדרך כלל כיון שהציבור רואה את שיטת רבינו תם כחומרא ולא כעיקר הדין, בצומות דרבנן לא חוששים לשיטתו. אני באופן אישי משתדל להקפיד על שיטת החזון איש, זה בלאו הכי יוצא ממש אחרי תפילת ערבית, אם מתפללים עשרים דקות לאחר השקיעה, עד שבאים הביתה כבר מגיע זמן צאת הכוכבים לפי שיטתו.

לך אישית אני מציע באופן מוחלט לא לעשות זאת, כיון שאני מודע לקושי שלך בענין והלחץ שסביב זה. זמן הגאונים זה לכתחילה במצוות דרבנן, והכל מצויין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האין זה תרתי דסתרי? לגבי הצום דרבנן הרב המליץ להמתין לחזו"א ואילו לגבי ק"ש משמע מדברי הרב שאין צורך לחכות? האם לא עדיף לאכול בזמן חזו"א ולהתפלל מעריב יותר מאוחר למי שקשה לו לחכות מעבר לכך?

  2. באופן אישי אם אני מתפלל ערבית בזמנה אני חוזר וקורא שוב בקריאת שמע על המיטה את שלושת פרשיותיה ומכוון לצאת בזה ידי חובה לשיטות אלו, בהתאם לכך נכתבה התשובה. בענין זה אני ממליץ לכל אדם לגבי קריאת שמע דאורייתא לנהוג כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל