שאלה:
שלום האם ניתן להזיז /לסובב הסקה שפועלת/צריך לחכות שתכבה על פי שעון השבת במצבים הבאים:
1. כאשר היא מופנית כלפי מכשיר חשמלי אחר ואני חושש שהיא תזיק לו.
2.בחשש שתתחיל שריפה.
תודה!
תשובה:
תנור חימום שיש בו חוטי להט דינו כאש ואסור לטלטלו בשבת, התנור כולו הוא בסיס לדבר האסור – לאש שבו והוא מוקצה.
נזק למכשיר אחר אינו מתיר טלטול מוקצה, חשש סכנה אם הוא חשש אמיתי והדרך למנוע היא הזזת התנור זה כמובן מותר.
בשעת הצורך כמובן יש להעדיף הזזת המוקצה ברגל שזה מותר לדעת המשנה ברורה בכל מקרה, ולכן, גם מי שרוצה להחמיר כדעת החזון איש שטלטול מוקצה בגופו אסור, במקום חשש סכנה או נזק יכול להקל.
מקורות:
ראה ארחות שבת פרק יט סעי' קפב. על טלטול בגופו נחלקו הדעות: המשנה ברורה הכריע לקולא ראה סי' שח ס"ק יג, ולעומתו בחזון איש סי' מז הכריע לחומרא, מנהג העולם בזה כדעת המשנה ברורה, אולם ודאי שהמחמיר כדברי החזון איש תבוא עליו הברכה,כאן שזה שעת הצורך יש לסמוך להקל.
לא התכוונתי לתנור, כתבתי הסקה. יש הסקות ניידות על גלגלים…כמו הסקות שעובדות על יונקרס וכו, רק שהן מחוברות לחשמל…
האם החזו"א אוסר טלטול בגופו גם לצורך דבר המותר או שאוסר רק לצורך הדבר האסור?
רדיאטור חשמלי גם נחשב כמו תנור לענין זה ראה ארחות שבת שם בסעיף הבא, הבנתי אותך על תנור חימום כי רדיאטור הרבה יותר בטוח משריפות.
המקרה שלנו לא נקרא לצורך דבר המותר, ראה כאן שהסברתי ענין זה בהרחבה.
https://din.org.il/2018/11/17/%d7%98%d7%9c%d7%98%d7%95%d7%9c-%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%a6%d7%94-%d7%91%d7%92%d7%95%d7%a4%d7%95/
האם זה הולך עם דעתו של הרב אלישיב שחשמל הוא מוקצה כמו שלהבת? האם זה נכון שיש כמה דעות שזה לא מוקצה אלא זה שדינו כמלאכתו לאיסור?
אני מניח שיש ממש חוט להט בפנים שמחמם את השמן, זה לא רק חשמל.
השאר תגובה