שאלה:
לפי הסברה המקילה, המתירה לספרדים לאכול מאכל שבושל לפי שיטת הרמ״א בבישולי גויים במסעדות של יהודים- מי צריך להיות יהודי כדי שהמסעדה תחשב ״של יהודי״? מנהל הרשת? מנהל הסניף? האם מספיק שרק אחד מהם יהיה יהודי?
תודה.
תשובה:
הבעלים של המקום צריך להיות יהודי, מנהל שכיר לא יועיל לענין זה. הרעיון הוא צירוף הסוברים שבישול נכרי בביתו של ישראל אינו בכלל האיסור.
יש לזכור כי הגרב"צ אבא שאול במבוא לחלק ב' בתשובותיו דחה קולא זו מכל וכל, והאריך לטעון שאסור לספרדים לאכול במסעדה שבה הגוי מבשל, למרות שהבעלים יהודי, לדבריו כיון שבשתי המחלוקות – בישול גוי על ידי הדלקת ישראל, ובישול גוי בבית ישראל, פסק השולחן ערוך לחומרא – אין להקל, ולא נאמר בזה דין ספק ספקא.
כמובן, כאשר אין יהודי שמדליק את האש אסור לכל הדעות.
כלומר- הבעלים של הרשת?
אני יודעת שזאת מחלוקת אבל במקום שאני גרה בו קשה שלא לסמוך על הקולא הזאת.
לכאורה כן, הבעלים של הרשת. במקרה שיש זכיינים אז זה יהיה זכיין, למשל יש מסעדות שנקראות אנג'ל והן לא שייכות לאנג'ל, יש להם רק זכיינות למכור מוצרי אנג'ל.
במקרה שיש שני זכיינים בשותפות שאחד מהם יהודי והשני לא- מותר לאכול?
לכאורה אסור לאכול.
השאר תגובה