לתרומות לחץ כאן

איסור ספיחין בירקות שגדלו ע"פ היתר מכירה

שאלה:

הרי אף בפירות וירקות שגדלו בקרקע של גוי ,אם נגמרה מלאכתם בידי ישראל חייבים בתו"מ והוא הדין בירקות שגדלו בשמיטה ע"פ היתר מכירה (כמובן למי שסומך על היתר מכירה) אבל מה הדין לגבי איסור ספיחין כי אם מלאכתם נגמרה בידי ישראל וחייבים בתו"מ לכאורה הוא הדין שגם נאסרו באיסור ספיחין והוי תרתי דסתרי .
שאלה נוספת,אומנם היתר מכירה נעשה ע"י הרה"ר,אך האם החקלאי תולה שלט בשטח שדהו שנמכר בהיתר מכירה כדי שלא יחשדוהו משום מראית עין שהוא עושה מלאכות דרבנן וכ"ש דאוריתא בשדהו בשנת השמיטה ,הרי אע"פ שמכר את הקרקע לגוי ע"פ היתר מכירה הרי הקרקע לא עוברת לחצירו או לכפרו של אותו נכרי אלא נשארת במקומה ?

תשובה:

שלום וברכה

1. גמר מלאכה אינו קשור לאיסור ספיחין, זה יכול להיות מירוח הכרי אחר שכבר נגמר גידולם. אמנם בירקות היתר מכירה לדעת האוסרים שהם רבים, אכן זה אסור באיסור ספיחין, ומכאן האזהרה להמנע מאכילתם.

2. לא הבנתי את השאלה. וכי לא יכול להיות לגוי קרקע בבית שמש? זה חייב להיות בסכנין?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1) הרי גמר המלאכה קובע את שייכותם של הירקות לישראל שהרי לכן הם נתחייבו אצלו בתו"מ וחל עליהם איסור טבל אם לא הפריש מהם תו"מ ולפי זה כיון לכאורה חל עליהם איסור ספיחין ואז לא שייך כלל דין תו"מ והוי תרתי דסתרי.
    2) גם אם יש לגוי קרקע בבית שמש ,הדבר ידוע ומפורסם שהיא קרקע של גוי מה שאין כן בקרקע שהיא כל השנים בבעלותו של ישראל.ולפי דבריך הבנתי שחקלאי יהודי שמוכר את שדהו ע"פ היתר מכירה לא נדרש לתלות שום שלט כזה ואני חוזר לשאלתי בזה אם אין בכך משום חשד וכנ"ל.

  2. 1. בתרומות ומעשרות קובע גמר מלאכה, ובאיסור ספיחין קובע עצם גידול הירקות. כדי להמחיש נאמר שירק שהתחיל גידולו בשישית ונגמר בשביעית, הוא לא ספיחין! בתרומות ומעשרות הכלל הפוך.
    2. לא יודע איך הבנת כך מדברי, ודאי יש כאן בעיה של חשד, וצריך לשים שלט, אבל שאלת מה יועיל שלט הרי זה בבית שמש, ואת זה לא הבנתי. כמו כן, הבעיה העיקרית בהיתר מכירה אינה החשד, אלא שאף אחד לא מתכוון ברצינות למכירה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל