לתרומות לחץ כאן

סבון באסלה בבשת

שאלה:

ידוע המחלוקת מצד צביעה במשקין והרוב להחמיר ומשתמשים בנותן ריח בלי צבע אך מדוע אין פה משום מוליד ריח? ואם תמ"ל משום שעתיד להשפך או דלמא אין מוליד ריח במים הרי הוא ס"ק במשנ"ב לה סימן רטז שיש איסור מוליד בנותן מן שמן עם ריח במים לנטילת ידיים

תשובה:

ראשית יש אוסרים מצד מוליד ריח, אמנם הדעה הרווחת להקל, ובטעם הדבר כתב בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן מז:

בנוגע לחששא של מוליד – ריחא, ובזה מסתבר שיש כבר גם כוונה לכך, ומכל מקום נראה דאין לחוש גם לזה, ראשית גם בנוגע למוליד ריחא יש ג"כ מחלוקת בין הפוסקים אי אסור גם באוכלין ומשקים והרבה מתירים, יעוין באו"ח סי' תקי"א סעי' ד' וט"ז ומג"א ובאה"ט ושע"ת, ומשנ"ב, וסי' קכ"ח סעי' ו' ומג"א ובאה"ט ושע"ת ומשנ"ב, וכה"ח ס"ק מ"ד עיין שם, שנית בנידוננו אין המכוון לעצם הריח כי אם שריח זה יעביר הריח הרע, וגם אינו מתקיים ועומד להשטף וכנז', ושלישית והוא העיקר, דגם הריח אין האדם מוליד בנידוננו בידים אלא על ידי גרמא דהריח כבר נמצא במים במיכל, ורק ע"י שהאדם מושך המים מהמיכל אל האסלא הוא גורם שיכנסו מים חדשים במיכל ויקבלו ריח מהחומר וכנ"ל, וגרמא במוליד שהוא עצמו אין איסורו אלא מדרבנן [יעו"ש במשנ"ב בסי' תקי"א ס"ק כ"ז ע"ש] יש לומר דכו"ע מודים שמותר בכה"ג, [ויעוין גם בספרי צ"א ח"ו סי' ו' אותיות י"ג – ט"ו עיין שם]. 

מקורות:

ראה עוד מקורות בענין זה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל